Gå direkt till textinnehållet

Blank Spot Project blir broadsheet

Nu kommer Blank Spot Project i pappersformat – alla årets bästa reportage i en tidning. Brit Stakston, som är PR-ansvarig på Blank Spot, säger att det är ett sätt att berätta för medlemmarna vad de varit med om att åstadkomma, samtidigt som man hoppas att de vill förlänga sina medlemskap. 

Blank Spot Project har varit en snackis i branschen sedan starten, delvis på grund av projektets sätt att finansiera och redovisa journalistik i digitala kanaler. Men nu blir Blank Spot tidning. Den har skickats ut till medlemmar och går att köpa på välsorterade Pressbyråer.

Brit Stakston är ansvarig för PR och digitala strategier på Blank Spot Project.

Varför gör ni det här?
– Det  är ett sätt att visa den journalistik och de reportage vi gjort och den journalistiska ambition vi haft. Det är en rapportering till våra backare, som en årsredovisning i tidningsformat, säger hon och fortsätter:

– Det finns många som gillar oss, men som kanske inte riktigt har läst oss. Nu står vi inför ett scenario där den kärleken kanske inte riktigt räcker till för att förnya sitt medlemskap, så det är ett sätt att visa våra medlemmar vad vi har gjort tillsammans med dem.

Tidningen, som fyllts med det bästa från Blank Spots produktion under året, ges ut i det numera ovanliga broadsheetformatet, vilket inte bara är visuellt tilltalande, utan även symboliskt.

– Det var roligt att välja det största format som finns eftersom Blank Spot handlar om att låta journalistiken ta plats, att gå tillbaka till de journalistiska grundvärdena, säger hon och fortsätter:

– För ett år sedan såg vi en medieutveckling där det handlade mycket om klickisar och en journalistkår som kanske kände sig lite vilse inför digitaliseringen. Därför är det kul att ta fram den här fysiska produkten som tar sådan plats. Det är ett sätt att gå tillbaka till journalistiska kvalitetsmarkörer.

Vad kostar det att göra den här tidningen?
– Tryckkostnaden är 30 000 kronor för 10 000 ex. Vi räknade med att vi skulle bli tvungna att lägga fokus på en ordentlig återvärvningskampanj, för det visar alla andra crowdfunding initiativ, att det är den svaga länken. Budgeten för det här är 150 000 kronor, vilket är vad vi tror det är värt. Nu startar vi från början igen.

Fler avsnitt
Fler videos