Gå direkt till textinnehållet

TV3 Direkt lockar nya tittare

TV3 Direkt är nyhetsprogrammet som gillas av allt fler tittare men som får journalisterna att rynka på näsan. I en och samma nyhetssändning kan det rymmas såväl budgetpropositionen som en naken japan med en trumma i stjärten.– Om inte vi fanns skulle en stor del av vår publik inte ta del av några nyheter överhuvudtaget, säger Pelle Råssjö, redaktör vid TV3 Direkt.

TV3 Direkt är nyhetsprogrammet som gillas av allt fler tittare men som får journalisterna att rynka på näsan. I en och samma nyhetssändning kan det rymmas såväl budgetpropositionen som en naken japan med en trumma i stjärten.
– Om inte vi fanns skulle en stor del av vår publik inte ta del av några nyheter överhuvudtaget, säger Pelle Råssjö, redaktör vid TV3 Direkt.

@bild:1

Mycket kan sägas om Sveriges enda tabloid-TV-kanal men fisförnäm är den inte. Sånt som traditionellt skolade journalister kastar i papperskorgen med en fnysning plockar TV3 Direkt upp med förtjusning.

Som historien om killen som fick en boaorm i ansiktet.

– Det började med att vi såg en notis om en grabb i en Stockholmsförort som hade blivit biten av sin boaorm. Ormen hade öppnat hela sitt gap och bitit sig fast över killens ansikte så här, berättar TV3 Direkt-redaktören Christer Flythström och visar med handen hur ormen täckt ansiktet från ögonen ner till hakan.

Ormen gick inte att rubba. Till slut tog pojkens pappa en yxa och kapade reptilen strax bakom dess huvud. Ormen lossade ändå inte sitt grepp. Efter 45 minuter kom räddningstjänsten och klippte loss ormen med en bultsax.

Christer Flythström myser åt minnet.

– Det satt som en smäck i sändningen.

TV3 Direkt har fått namn om sig att ibland ligga farligt nära En ding ding värld. En nyhetssändning kan avslutas med avslöjandet att Drottning Elisabeth brukar bada med en gul gummianka. Eller ett reportage om homosexuella samurajer i Japan. Eller bilder på en älg som tagit sig in i någons vardagsrum.

Ett omtalat inslag var om japanen som framträdde vid en turkisk brottningsgala och som en slags happening ställde sig naken på alla fyra med en liten trumma på en pinne instucken i rumpan.

Såna inslag har blivit lite av TV3 Direkts signum. När Christer Flythström letar efter nyheter tittar han som andra redaktörer igenom TT, men där brukar han inte hitta så mycket av värde. Mer matnyttigt finns bland tidningarnas smånotiser.

Folkligt tilltal

Medan de stora svenska TV-redaktionerna ofta hämtar utrikes nyhetsbilder från EBU så föredrar Christer Flythström APTN.

– De har oftare lite rundare grejor, fakirer som hänger ormar i snoppen och sånt, säger han och ser förtjust ut. Eller om han möjligen är självironisk.

Fast sanningen att säga utgörs större delen av TV3 Direkts sändningar av ”vanliga” nyheter. Man toppar oftast med tunga händelser, fast med ett folkligt tilltal. I TV3 Direkt heter det inte ”befarar räntehöjning” utan ”tror att räntan höjs”. Allt går i rasande tempo, 60 sekunder är standard för ett inslag.

Även budgetpropositionen får plats i TV3 Direkt, men här blir det en kort grej vinklad på privatekonomi och finansministern får sen svara på om han är rädd att få en tårta i ansiktet.

Redaktionen är inhyst i ett väl ingånget litet rum med utsikt över Värtahamnen i Stockholm. En vanlig dag arbetar två-tre reportrar och hela styrkan utgörs av ett 20-tal personer.

Den dagen Journalisten är på besök har USAs bombningar mot Afghanistan just inletts och ett SAS-plan har föregående dag kraschat i Milano.

– En sån här dag väljer vi helt bort den mjuka avrundningen, förklarar Christer Flythström. Det blir nästan omöjligt att gå från blodbad till kändisskvaller eller kuriosa.

Kändisnyhet

Han planerar ändå att ha med en kändisgrej, fast det får bli en kortis utan glättigt stuk, om att Emmygalan ställs in på grund av Afghanistanbombningarna. Reportern Linda Isaksson jobbar på en kändisnyhet i samma allvarliga stil, det handlar om att artisten Kylie Minogue fått ett paket med jord som misstänks vara smittat med mul- och klövsjuka.

Vid lunchtid tittar redaktionen igenom gårdagens sändningar. Programledaren Fredrik Birging har för första gången intervjuat en gäst i studion och arbetskamraterna konstaterar att det gått bra.

– Jag hörde inte ett ord av vad han svarade. Allt han sa nu när vi tittade igenom sändningen var nytt för mig, berättar Fredrik Birging.

När TV3 Direkt startade 1996 tillämpade man samma nyhetsvärdering som andra redaktioner, enda skillnaden var att nyheterna var kortare. Men det var svårt att få tittare, bara 30 000 – 40 000 såg programmet. Efter ett halvår uppstod en strid på redaktionen mellan dem som tyckte att senaste nytt om Pamela Andersson platsade i sändningarna och dem som tyckte att det var oseriöst. Pamela Andersson-falangen segrade och några av reportrarna lämnade redaktionen.

Tittarsiffrorna går upp

Idag pekar tittarsiffrorna uppåt. Sändningen kl 18.50, som är på 10 minuter, drog i september nära 200 000 tittare, en ökning med 17 procent jämfört med tre år tidigare. 20.55-sändningen, på 5 minuter, hade en publik på nära 300 000 personer, en ökning med 66 procent. Största andelen tittare finns i gruppen 25-39 år och merparten är kvinnor.

– Framför allt ute i förorterna ligger vi bra till, säger reportern Sofia Wikman. Ibland när man kommer dit kan man mötas av invandrarungdomar som säger: ”Är ni från Rapport? Stå inte här och filma”. När de får höra att vi är från TV3 Direkt låter det: ”Filma mig också”.

Men i journalistkretsar är inställningen till TV3 Direkt mer njugg. En allmän uppfattning verkar vara att programmet inte riktigt är värt att tas på allvar. Reportern Lotta Norrå berättar om den hierarki som möter henne när hon är ute på jobb som gör att journalister från public service oftast får komma först när höjdare ska intervjuas.

– Många på TV-huset i Gärdet möter oss nog med föraktfulla fnysningar, säger redaktören Pelle Råssjö. Fast jag är hellre hatad av kollegorna och älskad av publiken än tvärtom.

Public service anses finare

Linda Isaksson berättar hur hon under sin journalistutbildning blev itutad av lärarna hur fult det är att arbeta inom kommersiella medier och att det riktigt fina är public service.

– Jag kan tänka mig att journalister som är vana vid Ekot tycker att vi är tramsiga. Men många av dem som kritiserar oss ser inte programmet.

Samtidigt framhåller flera på TV3 Direkt att attityden bland andra journalister förändrats på senare tid.

– Det känns som man inte ser ner lika mycket på oss som tidigare, säger Lotta Norrå. I början trodde de kanske att vi bara var en fluga som snart skulle försvinna.

Medarbetarna på TV3 Direkt verkar nöjda med vad de gör. Christer Flythström kom till redaktionen 1999 efter att ha jobbat 18 år med public service vid finska YLE och SVT.

– Det var skönt att komma hit efter letargin på SVT. Det kändes som om de på SVT tyckte att det var en straffkommendering att åka ut på jobb. Här är folk hungriga, det är ”Nu kör vi” som gäller.

På SVT och YLE fick han uppfattningen att jobbet till stor del gick ut på att kolla vad andra redaktioner tog upp för nyheter och sen göra som dem.

– På TV3 Direkt behöver jag inte bry mig om sånt, här är inget för litet för att bli en nyhet.

Satsar på bra bilder

Redaktören Pelle Råssjö förser sig med en pipa tobak och sätter sig i rökrutan för att förklara TV3 Direkts koncept. Han menar att den som gör nyheter för televisionen bör satsa på bra bilder och inslag som förmedlar känslor, helt enkelt för att sånt gör sig bra i rutan och för att TV lämpar sig illa för mer faktabaserad nyhetsförmedling.

Pelle Råssjö berättar om en typisk bild- och känslomässig nyhet ur TV3 Direkt. Det var en tant som hade tagit hand om en skadad vild fågel vilket tydligen var olagligt. Hon tvingades att avliva fågeln och dömdes till böter.

Var det här viktigt att berätta?

– Det handlade om en liten människa som gjorde en insats och straffades av myndigheterna, såna nyheter behövs också, vid sidan av större händelser vi rapporterar om.

Gör ni underhållning eller nyhetsprogram?

– Vi gör underhållande nyhetsprogram.

Enligt Pelle Råssjö visar undersökningar att TV3 Direkts tittare till stor del består av ungdomar och invandrare som inte ser andra nyhetsprogram. De tycker att andra kanaler har för tråkiga eller språkligt svåra nyheter.

– Vi berättar även om kriget i Afghanistan, där har vi en uppgift att fylla. Men om vi enbart hade det dagliga eländet skulle våra tittare försvinna och inte se några nyheter alls.

Finns det inte en risk att vi får samma situation som i USA, där TV-kanalerna är fyllda med brott, kändisar och annat tabloidmaterial?

– Public service har en starkare ställning i Sverige än i USA. Risken är nog inte särskilt stor att tabloid-TV ska ta över. Jämför med tidningsmarknaden, det finns en massa typer av dagstidningar, men ingen tror nog att kvällstidningar gör att de försvinner.

TV3 Direkt har en speciell fördel jämfört med andra redaktioner: avsaknad av sommartorka.

När journalister runt om i landet kämpar i den sinande strömmen av nyheter under sommartorkan kan TV3 Direkt arbeta på som vanligt. Tillgången på bitglada ormar, älgar i vardagsrum och trummor i rumpor är konstant året om.

sw@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos