”Vi ska spänna bågen ytterligare”
Nergiz Nora Westerberghs raketkarriär på SVT har lett till en del höjda ögonbryn. Nu tillträder hon som ny digital programchef för SVT Nyheter och Sport. Själv menar hon att det hon kan tillföra SVT är ett ännu starkare publikfokus – och en vana att få till samarbeten över gränser.
För fem år sedan jobbade Nergiz Nora Westerbergh som deskchef på Mittmedias nya stordesk på Vestmanlands Läns Tidning i Västerås. Från desken rattades sju tidningars nyhetssajter, och hennes publicistiska idé var att lyssna mer på publiken och mindre på den journalistiska magkänslan. Ge publiken mer av vad den efterfrågar; publikfokus, helt enkelt.
Den idén ledde till att hon headhuntades till SVTs onlinedesk där hon gjort snabb karriär. Nu tillträder den 36-åriga västeråsaren tjänsten som digital programchef för SVT Nyheter och Sport och tar plats i nyhetsdivisionens ledningsgrupp, direkt underställd divisionschefen Anne Lagercrantz. Hon ersätter Kristian Lindquist som blir ny strategichef på SVT.
SVTs digitala nyhetssatsning saknar motstycke i mediebranschen de senaste fem åren. Onlinedesken i Stockholm har vuxit till över 80 personer, till det kommer de lokala onlinereportrarna utspridda i landet. Utvecklingsarbetet med nyhetsappen och nya videoformat har gått i rasande takt. Det strategiska fokuset för SVT är digitalt och målet är att dra in så stor publik som möjligt så snabbt som möjligt. Därför är det egentligen inte förvånande att man valt att rekrytera Nergiz Nora Westerbergh till posten som digital programchef. Hon jobbade med exakt dessa frågor redan innan hon blev deskchef på VLT.
– Det jag tror att jag kan tillföra SVT är att initiera samarbeten mellan olika funktioner, vilket jag menar är viktigt för att få till nya perspektiv i vardagen. Det är något jag arbetat väldigt mycket med. Dessutom har jag under lång tid arbetat med publikfokusfrågor online. Jag tror också att mina egna erfarenheter kan tillföra nya perspektiv, säger Nergiz Nora Westerbergh.
Vilka utmaningar ser du i det digitala nyhetsarbetet?
– Jag vill fortsätta det fokuserade arbetet med våra strategier och mål. SVTs utveckling online har varit väldigt framgångsrik men vi behöver förstås spänna bågen ytterligare. Fortsätta vässa vårt nyhetsberättande digitalt för att vara relevanta och nå ut till ännu fler. Vårt arbete med videoformat ger både stort genomslag och hög färdigtittning hos publiken, det vill jag att vi ska fortsätta utveckla.
SVT Nyheter har på senare tid börjat lägga ut nyhetsklipp direkt i SVT Play under röda vinjetter. Klippen är till formatet ofta lite längre än de korta videoklippen i appen och på sajten.
– Vi testar vilka format som fungerar bäst på de olika plattformarna, och det här är ett experiment som en liten grupp genomför just nu.
När vi intervjuade dig för fem år sedan på VLT sade du att det var viktigt att arbeta mer med data och mindre med journalistisk magkänsla. Tycker du fortfarande det?
– Det ena utesluter inte det andra. Den journalistiska magkänslan är viktig medan datadrivet handlar om att också lyssna på publiken. Att föra det journalistiska samtalet med stöd av analyser om publikens användarbeteenden och behov ger kvalitet och utveckling.