UR: ”Programproduktionen har inte minskat”
Utbildningsradions strategichef och tf vice VD Cecilia Roos om produktionstappet om 40 miljoner kronor: ”Kostnader har förts över i 2018 års budget.”
Journalisten berättade i fredags om de minskade produktionskostnaderna för UR, och lyckades då inte få en intervju eller en kommentar från URs ledning.
Nu kommenterar Utbildningsradions strategichef och tf vice VD Cecilia Roos artikeln i Journalisten på URs intranät, och UR har också skickat kommentaren i ett mejl till Journalisten.
Vad Journalisten berättade förra veckan var att kostnaderna för programproduktionen på UR minskade med drygt 40 miljoner kronor mellan 2016 och 2017. Samtidigt steg redovisningsposten ”övriga kostnader” med över 40 procent, från 93 miljoner kronor 2016 till 133 miljoner kronor 2017, på grund av bland annat avgångsvederlag och ombyggnad till aktivitetsbaserad arbetsplats.
I kommentaren på URs intranät uppger Cecilia Roos att man inte haft något produktionstapp under 2017 och produktionsvolymen var densamma som 2016.
”Vad gäller den totala produktionsvolymen för 2017 är det inte någon skillnad mellan 2016 och 2017. 2017 uppgick den till 1 178 timmar (varav 926 timmar tv och 252 timmar radio) liksom år 2016, bara något annorlunda fördelad mellan radio och tv (921 timmar tv och 258 timmar radio). Faktum är, att även om vi hade en lägre produktionstakt under en period under våren, hade vi inte något produktionstapp under 2017. Det visar sig också att antalet utlägg på externa produktionsbolag inte ökade under 2017”, skriver Cecilia Roos i kommentaren till Journalistens artikel.
Som Journalisten berättat har en del av programproduktionen överförts till 2018 års budget. Cecilia Roos uppger att det handlar om 30 miljoner kronor som skjutits över samt att inga pengar öronmärkta för programproduktion har gått till andra kostnader:
”Medlen har alltså inte försvunnit eller använts till något annat än programproduktion”, skriver Cecilia Roos.
Att produktionskostnaderna minskat men inte produktionsvolymen beror enligt Cecilia Roos på flera saker. På det hela taget är snittkostnaden per producerad timme totalt lägre för 2017 än för 2016. En förklaring är att UR under 2017 medvetet valt att avstå från större och dyrare TV-produktioner riktade mot breda målgrupper på prime time i SVTs kanaler.
”Detta är ett strategiskt vägval, eftersom användaranalyser visar att vi inte når våra främsta målgrupper på ett effektivt sätt där. I stället har vi till exempel prioriterat program riktade mot folkbildningen”, uppger Cecilia Roos i ett mejl till Journalisten.
Dessutom har UR gjort något fler samproduktioner samt inköp under 2017.
”Vi vill poängtera att det är viktigare för UR att mäta och arbeta med produktivitets- och effektmått, som också redovisas i public service-redovisningen, snarare än att isolerat fokusera på kostnader, skriver Cecilia Roos.
En följd av de minskade produktionskostnaderna under 2017 var att andelen av licensmedlen som gått till programproduktion minskat från 75 procent till 65 procent. Enligt anslagsvillkoren för UR ska medlen användas för företagets kärnverksamhet, det vill säga ”att producera och sända radio- och TV-program”.
Cecilia Roos konstaterar i sin kommentar att det är Granskningsnämnden för press, radio och TV som bedömer om UR lever upp till kraven i sändningstillståndet, samt att nämnden utgår från antal sända timmar, oavsett hur höga produktionskostnaderna är.
”UR kan dock konstatera att vi, trots omorganisation och delvis senarelagda produktioner, inte har haft något produktionstapp under 2017 och produktionsvolymen var densamma som 2016. Vi kan också se att användarnas förtroende för UR är fortsatt högt”, skriver Cecilia Roos.
Användningen av URs program ökade också under 2017. Bland annat ökade uppspelningarna av URs TV-program på webben med nio procent jämfört med 2016 och nedladdningen av ljudfiler ökade med hela 150 procent, uppger Cecilia Roos.