Gå direkt till textinnehållet

TV4 fick bakläxa av GRN

När TV4s Nyheterna fälldes av Granskningsnämnden i april informerade programmet inte tillräckligt tydligt om fällningen. Därför har de fällts på nytt, för bristfällig plikständning.

När TV4s Nyheterna fälldes av Granskningsnämnden i april informerade programmet inte tillräckligt tydligt om fällningen. Därför har de fällts på nytt, för bristfällig pliktsändning.

Nyheterna fälldes för ett osakligt inslag om Frälsningsarmén. Men när programmet redogjorde för fällningen, så som man är förpliktigad att göra, gjordes detta på ett “ofullständigt och missvisande sätt”, anser Granskningsnämnden för radio och TV. Nyheterna måste därför göra om pliktsändningen och dessutom redovisa att man blivit klandrad för den bristfälliga pliktsändningen.

Även SVT Västnytt fälldes av GRN vid dess senaste möte, för att inslag om ABF Sjuhärad. Inslaget var osakligt enligt nämnden, då det saknades grund för ett påstående om en felaktig fakturering som ABF gjort.

Annons Annons

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos