Gå direkt till textinnehållet

TTELA satsade på kvalitetsjournalistik – nu rusar upplagan

TTELAs innehållssatsning har gett rejäl utdelning. Under 2020 ökade upplagan med sju procent och 43 procent av prenumerationerna är digitala. ”Krisåren är förbi för oss”, säger chefredaktören Cecilia Frisk.

Under 2020 genomförde TTELA (Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda) satsningar på lokal fördjupad kvalitetsjournalistik, livesändningar, poddar och granskningar. Resultatet överträffar alla förväntningar. Den totala upplagan gick upp med sju procent under året, och 43 procent av de 17 900 prenumerationerna var digitala i december 2020, jämfört med 34 procent i december 2019.

– Vi har vänt trenden. Printupplagan minskar lite långsammare än tidigare, och antalet betalande digitala prenumeranter har ökat kraftigt. Det viktigaste skälet är vår innehållssatsning, säger Cecilia Frisk (bilden), chefredaktör på TTELA.

TTELA lanserade sin betalvägg i september 2017, och påbörjade ett arbete mot mer digital journalistik, och lade större fokus på journalistik som gör skillnad för den lokala publiken, under hashtaggen #göraskillnadhär. Det är det arbetet som nu gett utdelning, anser Cecilia Frisk.

– Krisåren är förbi för oss. De där åren när vi hela tiden blev färre och färre på redaktionen kommer inte tillbaka. Vi kommer att överleva och fortsätta att göra lokal kvalitetsjournalistik. Vi är 28 journalister på redaktionen och så många har vi inte varit på väldigt länge.

Nyhetskonsumtionen har gått upp under pandemin, du är inte orolig för att prenumerationerna ska minska när nyhetsläget blir mer normalt?
– Nej, det är jag inte. Det finns en pandemieffekt förstås, men vi gör ett omtag igen nu och satsar på mer journalistik för att behålla de nya prenumeranterna och öka engagemanget. Jag är så stolt över denna lagseger där en proffsig redaktion ständigt utvecklar innehållet och sin kompetens för att locka allt fler att titta, läsa och lyssna på vårt innehåll.

TTELA anställer nu en redaktör som är ansvarig för ”innovativt journalistiskt innehåll” samt en ”engagemangsreporter”.​​

Vad är det för digitalt material som konverterar bäst?
– Granskningar och fördjupningar, breaking news-texter och livesändningar. Vi har också satsat på poddar för att nå en ny publik.

Vad är det för livesändningar som tittarna vill betala för att se?
– Sport förstås, men det är också många som ser livesändningar från större nyhetshändelser, och i båda fallen är eftertittningen stor.

Har ni ätit upplagetårta än?
– Upplagetårta ska det absolut bli när vi alla på TTELA kan fira tillsammans igen på ett coronatryggt sätt.

Fler videos
Fler avsnitt