Gå direkt till textinnehållet

Torbjörn Båth lättar ankar

Skärgården var för stormig för Torbjörn Båth, tidigare känd som den VD för A-pressen som avvecklade densamma. Efter att i våras ha köpt tidningen Skärgården har Båth nu lättat ankar och stävar vidare på mediehavet.

Skärgården var för stormig för Torbjörn Båth, tidigare känd som den VD för A-pressen som avvecklade densamma. Efter att i våras ha köpt tidningen Skärgården har Båth nu lättat ankar och stävar vidare på mediehavet.

Det blev ingen stadig kajplats i Stockholms skärgård för Torbjörn Båth, som i våras köpte tidningen Skärgården via sitt bolag Kustmedia. Båth försatte sitt bolag Kustmedia i konkurs i augusti.

Tidigare redaktören för tidningen Skärgården, Torbjörn Wiléen, hävdar att det snabbt stod klart att skutan skulle gå på grund:

Annons Annons

– Jag drog mig tillbaka när Båth köpte tidningen eftersom vi hade diametralt olika syn på etik och att driva tidningar. Det dröjde inte länge förrän de anställda ringde mig på kvällarna och var bedrövade över hur tidningen vansköttes, säger Torbjörn Wiléen.

– Man försökte göra två veckotidningar på samma tid som en, och Båths främsta intresse var att kunna kvittera ut presstöd för både Skärgården och Österåker-Waxholms Nya Tidning.

I slutet hopades märkligheterna, läsarförtroendet missköttes och bland annat såldes utgivningsbeviset flera gånger strax innan konkursen, berättar Torbjörn Wiléen.

Sänka skutan

Efter att ha sökt Torbjörn Båth blir Journalisten uppringd av hans talesman Roger Kellerman, som säger att det inte gick att driva tidningarna utan presstödet, men att det som sänkte skutan var ett grundskott från den tidigare ägaren:

– Torbjörn Båth hade köpt bolagen Management Media och Kustmedia från Anders Åkerman och det var denne som sänkte tidningen med att åberopa avtal som sade att han kunde ta utgivningsbeviset i pant. Då stoppade Presstödsnämnden presstödet och utan det gick det inte att nå lönsamhet, säger Roger Kellerman.

Ett 30-tal anställda drabbades av konkurserna, dock bara två journalister, varav en av dem är Roger Kellerman. Skälet till detta är att Båths tidningar främst jobbar med frilansar.

I tidningen Resumé har Båths affärer beskrivits som organiserat fiffel för att plundra företag och att Båth drivit en veckotidning utformad som en dagstidning för att kunna få nära två miljoner om året i presstöd. Enligt Roger Kellerman är detta osant:

– Syftet var att driva tidningarna seriöst, men marginalerna var för små. Konkursförvaltaren har inte hävdat att det funnits något oklart med konkursen som har genomförts snabbt, vilket har gett mindre kostnad för skattebetalarna, säger han.

Skärgårds-Nytt

I samband med konkursen köpte Båth över tidningen Skärgårdsliv från Kustmedia och driver nu denna vidare i sitt bolag Intermedia Skandinavien, ett bolag som även ger ut titlarna Management Magazine, Meetings (för mötesindustrin), Stockholm Exclusive (för utländska gäster i Stockholm) samt flera kundtidningar.

Torbjörn Wiléen, kommer nu att återigen tillträda som redaktör för en nystartad tidning i Stockholms skärgård med namnet Skärgårds-Nytt . Ägare till denna är åtta lokala företagare och tidningen kommer att ges ut som prenumererad veckotidning från slutet av oktober.

pf@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos