Tivoli nobbar presskort
:Tivoli i Köpenhamn har tröttnat på att 30 000 journalister går in gratis i nöjesparken varje år. Hädanefter får de betala inträde. Men ledningarna för svenska nöjesparker och muséer ser inga skäl att gå samma väg – trots många gratisbesök.
Tivoli i Köpenhamn har tröttnat på att 30 000 journalister går in gratis i nöjesparken varje år. Hädanefter får de betala inträde. Men ledningarna för svenska nöjesparker och muséer ser inga skäl att gå samma väg – trots många gratisbesök.
Nu är det slut på snyltandet på Tivoli. Från i vår får journalisterna precis som andra besökare betala om de ska gå på nöjesfältet. Ledning aviserar den nya policyn i en halvsidesannons i danska Journalisten, där man berättar att man 2003 för första gången mätte hur många journalister som går in på Tivoli. Antalet var hela 30 000, och det motsvarar inte på något sätt det antal reportage som görs om nöjesparken eller de journalister Tivoli har löpande kontakt med, står det i annonsen.
Tivoli har därför börjat utfärda en speciell legitimation som ges till de journalister som kommer till nöjesfältet i tjänsten, och för att rekvirera ett sådant kort måste man fylla i en blankett där ett antal detaljupplysningar ska anges.
På svenska nöjesparker och museer ser man dock inga skäl att gå åt samma håll, enligt Journalistens rundringning.
För några år sedan hävdade Nationalmuseums informationschef att det fanns ett utbrett missbruk av presskorten bland de 3 000 journalister som gick in på presskortet, men i dag tycker pressinformationen på Nationalmuseum inte att de har något att anmärka på.
– Det är klart, av de 2 000 besökande journalister som går in på presskortet är det ju en minoritet som skriver om oss. De som verkligen skriver artiklar är de som kommer på våra pressvisningar och det är en skara på runt 150 personer om året, säger Birgitta Plånborg.
Inte heller på Gröna Lund, Skansen eller Liseberg överväger man att dra in möjligheten att gå in gratis via presskortet.
– Det blir förstås inte alltid artiklar av alla journalisternas besök, och ibland tar de med sig familjen för att testa sevärdheterna ur ett barnperspektiv. Men det tycker vi inte är ett problem, vi är stolta över Liseberg och visar gärna upp det för pressen. Tivolis policy tycker vi verkar dum, säger Katarina Kolb, pressansvarig på Liseberg.
Inte heller på Vasamuseet, där 1 300 journalister i fjol gick in gratis via presskortet, besväras man av bruket av presskort:
– Jag vet att det finns folk i kassan som har anmärkt på vissa journalisters motiv för gratis inträde, men vi vill hellre visa en generös attityd, säger införmatören Martina Siegrist Larsson.
En liknande strid som Tivoli nu för i Danmark hölls i 40-talets Sverige. Då meddelade Stockholms Biografägarförbund att pressen inte längre skulle få gå gratis på bio. Dåvarande Journalistföreningen reagerade starkt mot tilltaget och inledde en bojkott mot biografägarna.
pf@journalisten.se