Gå direkt till textinnehållet

Tidskrifternas digitala läsarintäkter växer

De digitala läsarintäkterna fortsätter att öka snabbt på den svenska magasinsmarknaden, enligt en ny rapport.

Rapporten, gjord av bolaget Higear Transformation på uppdrag av Sveriges Tidskrifter, bygger på en undersökning bland 509 svenska magasinssajter.

Den visar att tidskrifternas digitala läsarintäkter beräknas landa på 380 miljoner kronor i år. En ökning med 38 procent, eller 22 procent om man tittar på siffrorna från de magasin som var med i förra årets undersökning.

Två av tre tidskriftssajter har ett gratis redaktionellt nyhetsbrev.

Hälften av sajterna erbjuder inloggning och 36 procent betalabonnemang.

Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.