Gå direkt till textinnehållet

TCO-tidningen sparar – och görs om

Färre nummer och distribution med B-post istället för A-post. Så ska TCO-tidningen spara 750 000 kronor under 2004. Men samtidigt ska tidningen förnyas.

Färre nummer och distribution med B-post istället för A-post. Så ska TCO-tidningen spara 750 000 kronor under 2004. Men samtidigt ska tidningen förnyas. En ny produkt, som bland annat ska bli ”centrum för debatten om arbetslivets utveckling” ska lanseras under våren, liksom en förnyad webb.

Gasa och bromsa samtidigt, alltså. Det är beskedet som ges i utredningen om TCO-tidningens framtid, vars förslag godkändes av TCOs styrelse den 13 oktober.

Utöver uppgiften att fungera som centrum för debatten ska den nya TCO-tidningen, som ska komma ut med 14-16 nummer per år mot planerade 20 för 2003, bevaka förändringar i arbetstlivet, bli bättre på att förmedla kunskap till förtroendevalda och bli mer aktiv i opinionsbildningen.

bryt

– Vi ska, som jag ser det, bli en betydligt vassare och utmanande tidning med mer debatt. Hur högt till taket det i verkligheten är återstår att se, men vi har i alla fall ett gott stöd i styrelsens beslut, säger Erling Forsman, tf chefredaktör på TCO-tidningen.

– Problemet är naturligtvis resurserna. Går det att genomföra med mindre pengar än i dag?

Det nu tagna sparförslaget var ändå en kompromisslösning. Enligt ett av förslagen i tidningsutredningen skulle tidningen spara 1,5 miljoner och övergå till månadsutgivning.

Fler avsnitt
Fler videos