Gå direkt till textinnehållet
Frida Björk intervjuar Kristoffer Sparre på danska Ecotree, framför de två bikupor som Gina Tricot köpt.
Foto: Amanda Johnsson/SVT

SVT-reportern om granskningen av Gina Tricot-skogen: ”Fick tio minuters intervju”

Bianca Ingrosso nobbade SVT helt, Gina Tricot gav tio minuters intervju efter två månaders försök. ”De ställde sig upp och gick ifrån”, säger SVT-reportern Frida Björk om granskningen av Gina Tricots kritiserade skogsprojekt.

SVT Nyheter Väst står bakom avslöjandet som fått stort genomslag de senaste dagarna. I en kampanj frontad av influencern Bianca Ingrosso lovade snabbmodejätten Gina Tricot att skapa en skog. Kunderna kunde dessutom skänka pengar för att fylla skogen med bikupor.

– Lyssna nu, för det här är sjukt. Gina Tricot kommer alltså odla en helt egen skog som heter Gina Tricot Forest. Jag tycker att det här är helt fantastiskt faktiskt, sa Bianca Ingrosso till sina följare.

Trädplanteringen skulle bidra till renare vatten, renare luft och minskade utsläpp av koldioxid, fortsatte Ingrosso.

Men när SVT Nyheter Väst granskade kampanjen visade det sig att ”skogen” blev för liten för att ens få kallas skog – det rörde sig om 503 träd på en åker i Danmark för ett värde av 80 000 kronor. Antalet Gina-finansierade bikupor var två (2). Samtidigt uppskattas Bianca Ingrosso ha fått minst fem miljoner kronor för sin medverkan, enligt SVT.

Bakom avslöjandet står ett team från SVT Nyheter Väst med fotograf Per-Olof Stjärnered, redaktör Henrik Bergsten, onlinespecialist Erik Grönlund och videospecialist Anja Löfman. Frida Björk är en av reportrarna, tillsammans med Amanda Johnsson.

Varför bestämde ni er för att granska den här kampanjen?

– Vi såg själva kampanjen på Bianca Ingrossos Youtubekanal och tyckte att den lät intressant och, kanske, för bra för att vara sann. Men det visste vi inte. Så vi bestämde oss för att åka till Danmark och se hur det såg ut där skogen skulle finnas, säger Frida Björk.

Väl på plats under en inbokad intervju med den ansvariga för skogen insåg de att hela området på totalt 5,5 hektar hade en mängd olika investerare. Och att Gina Tricot bara hade köpt en mindre andel.

”Ginaskogen” – på en dansk åker. Foto: Amanda Johnsson/SVT

Sedan ville ni göra ansvarsintervjuer?

– Vi ville intervjua Gina Tricot och Bianca Ingrosso. Gina Tricot fick vi intervjua, efter två månaders försök. De valde att lägga den tio minuter innan man öppnade sin flaggskeppsbutik i Borås. Efter tio minuter började de köra upp jalusierna och släppa på kunder, och ställde sig upp och gick ifrån intervjun, säger Frida Björk.

– Vi fick inte ställa alla frågor vi velat ställa. Det var en strategi.

Granskningen är utgjord med en videosnurra och sidoartiklar. Filmerna är korta för att fungera i målgruppen: tonårstjejer.

– Gina Tricots kundgrupp är yngre tjejer, det är samma följare som Bianca Ingrosso har. Vi kände att det här ämnet förhoppningsvis skulle tilltala dem, miljömedvetenheten är stor bland många tonåringar. Vi ville göra det i ett format som skulle tilltala dem. Vi har försökt klippa rappt, gärna med lite Tiktok-känsla, med cliffhangers i varje videokapitel. Utmaningen har varit att hinna berätta det vi ville, men få den yngre publiken att hänga kvar.

– Det är inte enklare för att det är kort. Vi har vägt varenda sekund och ord på våg – vad ska vi ha med och inte.

Jag frågade min 13-åring om hon sett granskningen, det hade hon, på Tiktok.

– Det blir jag glad av att höra.

Vet ni hur stor publik ni fått i målgruppen?

– Tyvärr har SVT inte möjlighet att se vilka åldrar som sett. Men bara första dagen hade videodelarna i publiceringen tillsammans mer än 470 000 besökare, vilket är en hög siffra. Vi har fått mejl från kunder som är besvikna. Men det finns också en hel del kommentarer under Gina Tricots och Bianca Ingrossos senaste inlägg.

Bianca Ingrosso lämnade ett mejlsvar till SVT efter publiceringen, där hon skriver att hon litade på Gina Tricot och hänvisar alla frågor till företaget. Men influencern har duckat alla intervjufrågor från SVT.

– Det har varit helt omöjligt att få tag på henne.

Vad tänker du som reporter om det?

– Hon har hjälpt Gina Tricot att sprida det här budskapet utåt som uppenbarligen inte stämmer. Hon är en makthavare med mer än en miljon följare. Är man en så stor influencer måste man också ställa upp och svara på frågor om det här.

Granskningen har fått stort genomslag och uppmärksammats även i finska, norska och danska medier. Och sedan igår har Konsumentverket tagit emot fem anmälningar mot kampanjen.

– Frågorna om greenwashing och klimatkompensation ligger i tiden. Som konsument erbjuds man hela tiden att klimatkompensera, men det är svårt att kolla upp vad som stämmer och inte. Det här är ett område som medier borde titta mer på, säger Frida Björk.

Gina Tricot har pudlat om användningen av ordet ”skog” men framhåller att kampanjen bara haft goda intentioner.

Fler avsnitt
Fler videos