Gå direkt till textinnehållet

SVT-ledningen lovade reklamfri TV

Årets nyårslöften från Sveriges Televisions ledning innebar ingen större risktagning. Bland löftena: en ny lördagsunderhållning – och långfilmer utan reklam.

Årets nyårslöften från Sveriges Televisions ledning innebar ingen större risktagning. Bland löftena: en ny lördagsunderhållning – och långfilmer utan reklam.

För tredje året har SVTs verkställande ledning avlagt åtta nyårslöften, med förbindelser inför 2004.

Årets löften handlade bland annat om satsning på sport och barn. Det mest udda löftet var att visa kortare långfilmer – en tydlig pik till TV4, för de reklamavbrott som kritiserats av flera regissörer, men knappast ett löfte som är svårt att uppfylla, med tanke på att det inte är tillåtet för SVT att visa reklam.

Ett av löftena gällde ersättaren till Expedition: Robinson, vilket enligt SVT-ledningen ska bli en “spännande tävling i historisk miljö”. Ett annat handlade om den redan beslutade satsningen på digitala Kunskapskanalen, tillsammans med Utbildningsradion.

Ett annat redan känt löfte gällde inrättandet av elva nya kulturredaktörer, som från lika många orter varje vecka ska spegla och granska hela landets kulturutbud. Detta löfte tillkom i kölvattnet av kritiken mot neddragningen av produktionen av allmän-TV. Hur kultursatsningen ska se ut är dock ännu inte preciserat.

Vidare lovade SVT-ledningen att börja sända Barnkanalen också på sommaren, att starta en ny sportsajt samt att införa talad textremsa i de digitala sändningarna och att de med digital satellit-tv ska kunna välja vilket regionalt nyhetsprogram man vill se, oavsett var man bor.

mj@journalisten.se

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.