Gå direkt till textinnehållet

Svenska publicister i upprop mot Telia

Telias nya kampanj med fri surf på sociala medier upprör flera av våra tyngsta svenska publicister. Det snedvrider konkurrensen och hotar pressfriheten menar publicisterna i ett gemensamt upprop.

Bland de 27 publicisterna som skrivit under uppropet hittar vi bland annat Thomas Mattsson, Expressen, Cilla Benkö, SR och Hanna Stjärne, SVT. Kritiken gäller Telias nya kampanj, där de erbjuder fri surf på sociala medier, rapporter Svt.se.

”Detta är en direkt attack på nätneutraliteten”, skriver publicisterna i uppropet som publiceras hos ett antal medier i dag.

Mediecheferna menar att Telia vill snedvrida konkurrensen på nätet och skapa ett internet där medier tvingas köpa sig till samma fördelar som Facebook, Instagram och flera andra sociala medier får i Teliakampanjen.

Annons Annons

”Tänk vilket försprång BMW skulle ha om biltillverkaren kunde göra en deal med Trafikverket som innebar att bara BMW-bilar fick köra i bussfilen eller slippa trängselavgifter och trafikskatt”, skriver de i debattartikeln.

Nätneutralitet infördes i hela EU förra veckan vilket innebär att all trafik på internet ska behandlas lika. Ingen ska kunna köpa prioritet för sin trafik framför andras. Bredbandsleverantörer får inte heller blockera eller begränsa trafik.

Telias nya abonnemang erbjuder fri surf på sociala medier som Facebook, Messenger, Twitter, Instagram, Whatsapp och Kik, skriver SVT. Något som företaget menar är i linje med de nya kraven, eftersom de tolkar lagen som att de inte bryter mot nätneutraliteten eftersom de inte handgripligen styr om, eller begränsar, användarnas trafik.
I stället väljer de att inte ta betalt för trafiken på sina samarbetspartners tjänster.

”Vi står helt bakom nätneutraliteten och självklart följer vi lagen. Det enda vi gör är att ge våra kunder tillgång till de här sex sociala medierna utan att det påverkar surfmängden, sa Jonas Hasselberg”, chef för konsumenttjänster på Telia, till SVT Kulturnyheterna förra veckan angående kritiken.

De 27 publicisterna håller alltså inte med och kräver att regeringen omedelbart agerar. Post- och Telestyrelsen (PTS) har tidigare sagt att de kommer att granska Telias kampanj för att avgöra om deras agerande är tillåtet, skriver SVT i artikeln. De kommer även att titta på teleoperatören 3:s kampanj om fri surf på utvalda streamingtjänster.

Bland de 27 publicisterna hittar vi även namn som Casten Almqvist, VD TV4-gruppen, Per-Anders Broberg, VD Utgivarna, Charlotta Friborg, chefredaktör och VD UNT, Raoul Grünthal, ordförande TU –Medier i Sverige och Sverigechef Schibsted, Anna Gullberg, chefredaktör Gefle Dagblad och Anna Lindberg, VD Östgöta Media.

Fler avsnitt
Fler videos