Gå direkt till textinnehållet
Ellen Hemmingsson, Wilma Backman, Matilda Lundberg och Nichlas Alsing Pettersson ingår i redaktionen på SvD Kompakt.

SvD ska nå unga läsare med lekfullt tilltal

Svenska Dagbladets satsning på att nå unga läsare heter SvD Kompakt, och är en gratis nyhetstjänst som finns som app och på webben. ”Vi har jobbat på flera fronter för att nå ut till målgruppen” säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef på SvD.

Frågan om hur man ska få en yngre målgrupp att ta till sig nyheter från traditionella medier är något som de flesta i branschen brottas med. På Svenska Dagbladet har man sedan i höstas en nyhetstjänst som riktar sig till unga och finns som app och sajt. 25 000 har hittills signat upp sig.

– Med appen fungerar det så att om du är prenumerant på SvD Kompakt och loggar in på Svenska Dagbladets app så får du SvD Kompakt istället för vanliga SvD, berättar Johan Silfversten Bergman.

De har jobbat på olika sätt för att nå ut till den yngre målgruppen.

Annons Annons

– Vi har haft kampanjer med influencers i höstas som berättat om SvD Kompakt och visat hur man kan använda den, och på sitt språk berättat varför Kompakt är en bra tjänst. Vi har jobbat med riktade annonskampanjer mot en yngre målgrupp. Och så har vi försökt nå ut med det innehåll vi har skrivit på Google till exempel, genom att skriva saker som träffar det man kanske söker på eller är intresserad av i en yngre målgrupp.

Tjänsten är kostnadsfri tjänst men kräver att man loggar in och skapar en kostnadsfri prenumeration. Den får man ha så länge man önskar, vill man inte ha den så säger man upp den.

Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef på SvD.                                                     Foto: Adam Sundman

Skillnaden mellan SvDs vanliga nyheter och Kompakt är framför allt mixen, enligt Johan Silfversten Bergman.

– Det kan vara nyheter, men det kan också vara någon som berättar om ett jobb som SvD gjort eller tipsar om en rolig länk. Vi kan både berätta om raka nyheter men också om något som är lite lättare, eller något som man kanske inte visste att man ville veta. Tilltalet är mer rakt och lite lekfullare, rubrikerna har ett lite mer avslappnat språk.

Fyra redaktörer jobbar med Kompakt, varav två är nyrekryterade och de övriga kommer från SvD.

– De är ganska närvarande i sin rapportering, de syns som personer. Där det är möjligt tar de ofta avstamp från sig själva och sin vardag. Använder man Kompakt så lär man med tiden känna de här personerna.

Inriktningen ska vara att man skriver med läsaren inte till läsaren, berättar Johan Silfversten Bergman.

– Vi har lagt ganska mycket tid på att försöka förstå vad som bygger igenkänning och värme. Det handlar en del om språket och att man kanske refererar till ”vi på Kompaktredaktionen” eller till vad en kollega sagt eller gjort. De är med dig i nyhetsflödet på ett annat sätt.

Förhoppningen är att Kompakt ska vara ett sätt att lära känna SvD på ett annat sätt, ”ett kanske lite mjukare sätt” om man inte känner till tidningen innan.

– Och att man kan göra det i egen takt, att man får prova så länge man vill.

Konceptet har de jobbat fram genom att utforska olika idéer om hur man skulle kunna nå ut med SvD på ett annat sätt.

– Vi har träffat många nyhetskonsumenter och gjort djupintervjuer och användartester och försökt förstå varför de läser nyheter och varför de väljer bort nyheter, vilket ganska många gör. Slutresultatet har blivit Kompakt.

Målet är att Kompakt ska fortsätta växa och förstå vad i den här målgruppen som fungerar bra och vad man vill ha.

– Det handlar om att fortsätta testa idéer och tankar om hur vi kan presentera vår journalistik.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos