Större mångfald i Norge med ägarskapslag
Ingvil Conradi Andersen, seniorrådgivare på norska Medietilsynet, anser att lagen om ägarkoncentration har gett större mångfald på norska mediemarknaden. Lagen kan nu utvidgas till att omfatta även digitala medier, skriver Second Opinion.
I Norge finns sedan 1999 en ägarskapslag som ska förhindra för hög ägarkoncentration. Medietilsynet är den myndighet som ger tillstånd eller förbjuder norska medieföretag att växa eller slås ihop. Ingvil Conradi Andersen som är seniorrådgivare på myndigheten anser att ägarskapslagen har bidragit till större mångfald.
– Lagen kom till bland annat för att man såg en fara i att det skulle bli färre aktörer än dåvarande tre. Nu är det fyra stora tidningsföretag, säger Ingvil Conradi Andersen till Second Opinion.
Hon syftar på att Schibsted fick sälja ett av sina företag när man etablerade Media Norge 2007, vilket ledde till att Norge fick en fjärde medieaktör: Polaris Media.
Norska staten vill nu utreda om ägarskapslagen kan omfatta även digitala medier. Något beslut om en utredning har dock inte fattats än.
– Det kan vara svårt att mäta till exempel omfattningen av ägande när det kommer till elektroniska medier. I dag har man ingen möjlighet att göra sådana bedömningar, säger Ingvil Conradi Andersen.