Gå direkt till textinnehållet

Stormig premiär förMetros Öresundstidning

En sponsrad tidning – eller inte ens en redaktionell produkt? Åsikterna går isär om Metros nya satsning på en gemensam dansk-svensk månadstidning för Öresundsregionen.

En sponsrad tidning – eller inte ens en redaktionell produkt? Åsikterna går isär om Metros nya satsning på en gemensam dansk-svensk månadstidning för Öresundsregionen.

Första numret av Metro Öresund kom ut i onsdags, i två editioner, en dansk och en svensk. Den var inte en fristående tidning, som tidigare antytts, utan premiärnumret omfattar tolv häftade sidor vardera i Metros Malmö-edition och i Köpenhamns Metro Xpress.

Den redaktionella produktionen leds från Köpenhamn av Esben Trier, tidigare marknadschef på tidningen Dagen. Finansieringen har skett med stöd från Region Skåne och Hovedstadens Udviklingsråd, vars representanter också sitter i Metro Öresunds redaktionsråd. Grundidén med tidningen är att skapa samarbete över nationsgränserna i Öresundsregionen och beskriva frågor med intresse för läsare runt Öresund.

bryt

Nyhetsbrevet Rapidus, där Dagens Nyheters chefredaktör är huvudägare, avslöjade i förra veckan att det i Metro Öresunds affärsplan stod att tidningen skulle syfta till att leverera ”ett koncentrat av parternas intressen i regionutvecklingen”, och att de sponsrande myndigheterna skulle ha långtgående inflytande på tidningens innehåll. I affärsplanen stod även att tidningen inte ska vara ett forum som riktar kritiskt ljus mot regionen.

Sakari Pitkänen, ansvarig utgivare för Metro i Sverige, tycker dock inte att arrangemanget är anmärkningsvärt.

– Nej, upplägget är glasklart.

Han vill heller inte beskriva Metro Xpress som en tidning.

– Det är inte en redaktionell produkt i den meningen att redaktionen gör den. Produktionen görs av en speciell, separat organisation.

Men den som producerat de svenska sidorna är anställd på Metro i Malmö.

– Ja, men nu när den väl kommer ut är det en frilans som ska ansvara för produktionen i Sverige.

Upplägget på de tolv sidorna är helt och hållet redaktionellt, även om typografin avviker något från övriga Metro. Rubriken på ledaren, skriven av Metros chefredaktör Sakari Pitkänen, som fungerar som ansvarig utgivare tillsammans med Metro Xpress chefredaktör Ask Rostrup, är ”Välkommen till en ny tidning”. I ledaren skriver han bland annat ”Metro Öresund ska vara din tidning/…/en renodlad Öresundstidning som utgår från vardagslivet på bägge sidor sundet.”

Bland rubrikerna finns ”En vision för Öresund”, ”Daimlerchrysler visar vägen”, ”Skåne är ett riktigt vinterparadis” och ”Teatern som struntar i gränser”. Ingen sida är annonsmärkt.

Tidigare redaktionella satsningar riktade mot en gemensam Öresundsregion har visat sig kortlivade. Danskarnas intresse för Skåne är omvittnat ljumt och även om många skåningar talar varmt om historiska band och Öresundsbron har skåningarnas sällan djupare kontakter med danskt samhällsliv. Statistik från 2001 visar att det trots bron är betydligt fler Malmöbor som arbetspendlar till Stockholm sextio mil bort (1 306) än till Köpenhamn (988), som ligger på synavstånd.

bryt

Sakari Pitkänen tror dock att Metro Öresund har större chans att överleva än tidigare försök, eftersom initiativet denna gång har kommit från Danmark.

– Det brukar ju vara svårt att få upp det danska intresset för gränsöverskridande samarbete. Förhoppningsvis innebär det danska initiativet att man denna gång har större möjligheter att få en mer livskraftig tidning, som gradvis tar in fler externa annonser, säger han.

På Metro Xpress i Danmark förklarar chefredaktör Ask Rostrup att det även i Danmark är en separat organisation som producerar innehållet till Metro Öresund. Tanken är enligt honom också att tidningens karaktär så småningom ska bli mer redaktionell:

– Första numret har en ganska institutionell prägel, men det hoppas vi kunna förändra efter hand, förklarar Ask Rostrup.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret