Stor uppslutning vid trygga jobb-kampanj
Kampanjen mot otrygga jobb är i full gång. Journalistklubbarna på public service-bolagen och TV4/Nyhetsbolaget samlades på tisdagen för en manifestation i Radiohusparken i Stockholm.
Ett hundratal personer hade mött upp för att visa sitt stöd i kampanjen ”Vem tjänar på otrygga jobb?”. Över tvåtusen flygblad har spridits på arbetsplatser över hela landet och kampanjen blev en riktig snackis i sociala medier.
På plats vid manifestationen fanns bland annat SRs klubbordförande Ullrika Hyllert, som Journalisten talat med tidigare och SVTs klubbordförande Petteri Karttunen.
Hur har responsen varit?
– Vi har skickat ut pins och information. Majoriteten tycker att det är ett bra initiativ. Ibland förstår inte folk vad klubben gör för dem så det känns bra att det här får bra respons. I morse stod jag själv och delade ut pins på SVT. En del var ganska nyvakna men kvickna till när de förstod vad vi höll på med. Vi har också uppmanat sektioner på andra arbetsplatser i landet att uppmärksamma det här i dag, säger Petteri Karttunen (bilden).
Hur har responsen varit från arbetsgivaren?
– På många sätt bra, även om vissa personer har blivit provocerade när vi konfronterat dem med vår kampanj eller bjudit in dem till vår Facebook-grupp. Jag tror att de kanske tycker att vi ställer en jobbig fråga. SVT förstår ändå att frågan måste ställas, vilket är bra, och har svarat på kritiken med siffror på hur stor andel av personalen som har fast tjänst. Det är ett tecken på att de vill bemöta vår fråga.
Är det här en ny situation?
– Nej, verkligen inte. Vi har haft kampanjer förut, till exempel ”Lasa inte ut min kompis” och ”Anställ min kompis på riktigt”, vilket var en kampanj vi körde på SVT för ett par år sedan.
Tror du kampanjen kommer ha någon effekt?
– Ja, det tror jag. Jag hoppas att det blir en diskussion så att vi kanske kan hitta en lösning. Vi vill ha debatt, säger Petteri Karttunen.