Spotlight-Rezendes öppnade Gräv
Grävseminariet 2018 invigdes under eftermiddagen officiellt med att FGJs ordförande Fouad Youcefi hälsade alla välkomna till det 29e grävseminariet i ordningen. Över 600 deltagare satt bänkade för att höra Mike Rezendes från Boston Globes grävgrupp Spotlight hålla den officiella öppningsföreläsningen.
Fouad Youcefi kunde också överräcka diplomet för Årets Rullgardin till Ola Westerberg från TT, som nominerat Utrikesdepartementet och Margot Wallström till den tveksamma utmärkelsen. Årets Rullgardin är ett antipris som FGJ delar ut till någon som aktivt hindrat journalister från att göra sitt jobb. I det här fallet tog det UD åtta månader att lämna ut offentliga handlingar – och vissa fick TT inte ut alls.
– Diplomet ska lämnas in till UD, för att diarieföras och arkiveras. Sedan ska jag begära ut en kopia på det, meddelade Ola Westerberg.
Grävgeneralen Emma Johansson invigde med att berätta att årets tema är att slå ett slag för den lokala grävande journalistiken.
Även Mike Rezendes och Spotlights avslöjande började lokalt – i Boston – och fick sedan efterverkningar i hela den katolska världen. Från att ha fattat misstankar gällande en präst, som ökade till sju, slutade det med att hundratals katolska präster över hela världen avslöjats med att systematiskt begått övergrepp på barn.
Rezendes berättade om hur de efter fem månaders arbete kunde publicera mer än 600 artiklar i ämnet. Det var många handlingar som försökte mörkläggas och inte skulle lämnas ut, men som efter många turer kunde sammanställas till bevis tillsammans med berättelser från dem som blivit utsatta.
Ännu längre tid tog det för den Oscars-belönade filmen Spotlight att bli verklighet, berättade han. Inte många trodde på idén om en film om avslöjandet från början.
Mike Rezendes sa att han tycker att filmen mycket bra beskriver vad som faktiskt hände på riktigt, även om några scener är påhittade. Skådespelarna tog berättelsen på allvar och ville verkligen berätta den. De var även tvungna att använda samma typ av kläder som den riktiga Spotlight-gruppen gjorde, och även klippa sig i liknande frisyrer – allt för att det skulle vara så autentiskt som möjligt.