Gå direkt till textinnehållet

”Sjunkande malmpriser bakom uppsägningarna”

18 tjänster varav 13 redaktionella ska sparas in på Norrbottens-Kuriren och Norrländska Socialdemokraten. Besparingar kommer att tas från TV-redaktionen och från gratistidningarna och helgbilagorna. Hårdast drabbas dock fotograferna. Fotoavdelningen läggs ned och sex fotografer riskerar att bli uppsagda. 

Medarbetare på tidningarna säger till Journalisten att de uppfattar det som att ledningen ljuger om siffrorna, att företaget går med bra vinst och att sparpaketet kommer att påverka vinstmöjligheterna i framtiden mycket negativt.

Norrbottens Medias VD Erik Ranängen säger till Journalisten att det stora orosmolnet just nu är att malmpriserna har rasat och LKAB genomför ett stort besparingsprogram.
– Det som händer på Malmfälten påverkar hela Norrbotten, även Luleå, och våra intäktsmöjligheter från annonser och abonnemang. 
Är det inte väl drastiskt att lägga ned hela fotoavdelningen för att malmpriserna är låga?
– Det primära skälet till att vi genomför ett sparprogram är det problem med vikande lönsamhet vi har. Vi, och vår bransch, står inför stora utmaningar i den digitala omställning som pågår och vi behöver säkerställa att vi har resurser att utvecklas för att stå starka i en framtid som kommer att vara fortsatt tuff för medie­branschen.

Annonsintäkterna för Norrbottens Media har minskat med 21,6 miljoner kronor på tre år; från 151 miljoner kronor 2011 till 129 miljoner år 2014. Under åren 2010-2012 uppvisade mediehuset positiva rörelseresultat på 24-30 miljoner kronor per år. Men 2013 blev rörelseresultatet 1,6 miljoner och 2014 tre miljoner. 
– Förklaringen är att vi hade stora investeringskostnader samt att vi lade ned avdelningar. Delar av annonsproduktionen, kundtjänsten och administrationen flyttades till Norrköping och det innebar stora avvecklingskostnader. Vi startade ett nytt distributionsbolag 2014 och har startat ett nytt mediehus i Kiruna och en ny gratistidning. Men även utan de engångskostnaderna hade rörelseresultatet ändå blivit sämre än de tidigare tre åren eftersom vi förlorade annonsintäkter, säger Erik Ranängen.
– Vi klarar oss bra om man jämför med många andra tidningar. Men gör man inget från ett år till ett annat ökar kostnaderna, bland annat genom löneökningarna.

Annons Annons

Förra året tog ägarna ut 20 miljoner kronor i aktieutdelning. Norrbottens Media köpte samma år tjänster av ägarkoncernen Norrköpings Tidningars Media (NTM) för 31 miljoner.
Förstår du att det sticker i ögonen på folk?
– När det gäller aktieutdelningen får du fråga ägarna om det. När det gäller tjänsterna vi köper från NTM så hade det blivit dyrare om vi gjort det själva. Det handlar bland annat om kundtjänst, annonsproduktion, IT, telefoni och redigering, säger Erik Ranängen.

 

Fler avsnitt
Fler videos