Gå direkt till textinnehållet

Räckvidden i print faller på bred front

Upplagorna och pappersräckvidderna fortsätter att falla i svensk dagspress, med få undantag. De digitala räckvidderna blir allt viktigare. Det visar Orvesto Konsuments rapport för helåret 2018.

I Orvesto Konsument där nästan 40 000 personer intervjuats om sitt läsande av tidningar, framgår att räckvidderna för papperstidningarna minskat under 2018, och i vissa fall kraftigt.

Dalarnas Tidningar tappade till exempel 10 000 i räckvidd till 86 000 en genomsnittlig dag 2018 jämfört med 2019 samtidigt som upplagan sjönk med 2 100 exemplar till 42 300. Bärgslagsbladet och Arboga Tidning rasade från 23 000 till 16 000 i räckvidd i papperet, samtidigt som upplagan minskade med 500 till 5 600.

Göteborgs-Posten förlorade 32 000 i räckvidd, till 276 000 under 2018, samtidigt som upplagan ökade med 700 exemplar, till 127 500.

Men räknar man in den digitala räckvidden ser det ljusare ut, och fler tidningar närmar sig en digital jämviktspunkt, med lika många läsare digitalt som i papperet. GPs digitala räckvidd 2018 var 223 000 läsare en genomsnittlig dag och Dalarnas Tidningar 45 000.

Svenska Dagbladet har med råge fler digitala läsare, och ökar upplagan för fjärde året i rad.

Kvällstidningarna fortsätter att tappa printläsare, men har sin huvudsakliga räckvidd digitalt. Aftonbladets nettoräckvidd en genomsnittlig dag är 3,7 miljoner läsare, medan räckvidden i print är 515 000. Expressen når 2,8 miljoner totalt, men printräckvidden är 478 000. GTs totalräckvidd är 646 000 och Kvällspostens 582 000.

Annons
Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret