Gå direkt till textinnehållet

NTM skrotar marksänd TV

De marksända TV-kanalerna 24UNT och 24Norrbotten läggs ned efter första kvartalet 2016. UPPDATERAD

Charlotta Friborg är publisher på Upsala Nya Tidning.

Varför lägger ni ned 24UNT?
– Vi lägger inte ner vår TV-verksamhet, men vi fasar ut marksändningarna och fokuserar på onlinetittande, säger Charlotta Friborg.

Hur förändras innehållet?
– Vi behöver ha ett material som fungerar bättre på webbens premisser än vårt broadcastmaterial gjort. Vi ser att tittandet i snabb takt flyttar över till webben, och att även reklamintäkterna för broadcast tappar.

Annons Annons

Hur stor förlustaffär blev TV-satsningen?
– Vi tror att vi har bättre förutsättningar att hitta lönsamhet på webben.

Blir det personalnedskärningar?
– Det är för tidigt att svara på. Det vi vet är att TV-redaktionen kommer att jobba tajtare med webben.

Även 24Norrbotten lägger ned sina marksändningar. Är det här ett NTM-beslut?
– Det här är ett UNT-beslut.

NTMs vice VD Sören Andersson säger dock till Medievärlden att beslutet att lägga ned TV-kanalerna kommer att innebära personalminskningar, med upp till ett 10-tal tjänster i koncernen totalt.

Karolina Tolstav, klubbordförande på UNT, kommenterar nedläggningen såhär:

– Det man kan säga är väl att medarbetarna på TV-redaktionen har gjort ett fruktansvärt bra jobb, och att det varit svårt att få lönsamhet.

Hon betonar att klubben inte fått något förhandlingsunderlag ännu, men att det verkar som att tidningen kommer att ta tillvara den stora kompetens som finns på 24UNT:

–Vi ska ju inte lägga ned rörlig bild.

När UNT drog igång sina marksändningar 2010 fanns det 11 tjänster på TV-redaktionen, mot dagens 5.

– Det har varit slitigt att jobba på TV. Ett omtag är väl inte fel, säger Tolstav.

24Norrbotten drog igång hösten 2008, och så sent som i september förra året sjösattes editionen 24Norrbotten Kiruna/Gällivare. 

NTM-koncernen fortsätter med marksänd TV i Östergötland.

Fler avsnitt
Fler videos