Gå direkt till textinnehållet

Nedskärningen på P1 Förtroendekris trots nya pengar

RADIO P1s samhällsredaktion får två extra miljoner till sin sargade programbudget nästa år.

RADIO P1s samhällsredaktion får två extra miljoner till sin sargade programbudget nästa år. Samtidigt får P4 drygt tre miljoner ur den pott på tio extra miljoner kronor som Sveriges Radio fått för år 2000. Detta betyder bland annat att de uppmärksammade nedskärningarna av de rörliga medlen på P1s samhällsredaktion hamnar på 20 procent i stället för det dubbla.

Men det är tveksamt om det räddar P1 ur den förtroendekris man hamnat i och som nådde sin kulmen med ett öppet brev och ett stormigt stormöte förra veckan. Under mötet uttalade flera medarbetare på samhällsredaktionen att de inte längre hade förtroende för sina chefer.

– Vår ledning är inga publicister och har ingen aning om vad de vill med journalistiken, sa exempelvis Björn Elmbrant med adress programdirektören Tom Lundgren och P1s kanalchef Eva Blomqvist.

Annons Annons

Efter beskedet om extrapengarna ser det visserligen ljusare ut för programmen, men Elmbrant tror inte att det kan brygga över förtroendeklyftan.

– Att flytta penningpåsar hit eller dit löser inte de grundläggande problemen. Vi vill ha chefer som kan stå upp för P1 och den journalistik vi gör. Och att den kostar mer.

Han tycker att Lundgren och Blomqvist är alldeles för lojala med VDn Lisa Söderberg och efterlyser exempelvis mer ifrågassättande kring tekniksatsningarna.

Går förtroendekrisen att lösa?

– Alla kriser kan lösas, men man måste nog säga att det är ganska sent, säger Björn Elmbrant.

Eva Blomqvist tror att krisen bottnar i flera år av svåra nedskärningar och omdaningar, och säger att det då är naturligt att kritik riktas mot cheferna.

– Men som chef måste man ha en helhetssyn. För mig är de rörliga programmedlen som det nu handlar om bara en liten del av verksasmheten. Datorer och arbetsmiljö är andra viktiga delar som också måste få kosta.

Är ni för lojala med VD?

– Det ingår i jobbet som chef att vara lojal med företaget. Men än en gång – det handlar om att ta ansvar för helheten.

Fler avsnitt
Fler videos