Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia köper Hall Media

Bonnierägda Mittmedia samt norska Amedia förvärvar Hall Media.

Mittmedia köper 51 procent av aktierna i Hall Media, norska Amedia köper 49 procent. Det framgår av ett pressmeddelande från Hall Media.

Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse tecknade enligt pressmeddelandet igår ett avtal om att sälja tidningsgruppen till Amedia och Mittmedia. Hall Media består av tio abonnemangstidningar, bland dem Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen och Falköpings Tidning, åtta gratistidningar samt en egen tryck- och distributionsverksamhet.

– Vi stärker nu ett efterfrågat partnerskap mellan viktiga lokala och regionala tidningar i Sverige. Samarbetet innebär att vi kan hålla teknik och andra kostnader nere, utbyta redaktionella erfarenheter och stödja varandra på annonsmarknaden, säger Mikael Nestius, affärsansvarig för Mittmedia, i en kommentar.

Annons Annons

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. Det ingångna avtalet kräver att transaktionen godkänns av Konkurrensverket.

Affären innebär att Bonnier stärker sitt grepp om den svenska dagstidningsmarknaden. Bonnier äger sedan förra året 80 procent av Mittmedia, de övriga 20 procenten ägs av Amedia.

Fler avsnitt
Fler videos