Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
5 september, 2016
Nedskärningarna på Mittmedia
Mittmedia ska snart presentera sin nya strategi. Då tar ledningen hjälp av ett undersökningsföretag som bland annat ska utreda prisnivåerna vid frekvensnedgångar. I projektgruppen kring undersökningen ingår dock inte en enda journalist vilket klubben nu kräver.
Journalisten har i ett stort antal artiklar rapporterat om turbulensen inom Mittmedia. Det har handlat om läckta strategidokument och den nya ledningens arbete med att hitta ”strategi 2020”, som man kallar det.
I ett internt mejl som Journalisten tagit del av, som gått ut inom koncernen, berättar privatmarknadschefen Anna Joneby att Mittmedia tar hjälp av undersökningsföretaget Compricer för att ”samla in fakta för våra framtida strategidiskussioner”.
Det koncernen vill undersöka är bland annat intresset för och prisnivåer vid frekvensnedgångar. Samt vikten av e-tidningen som komplement vid en frekvensnedgång för någon av de 28 titlarna.
I projektgruppen som ska jobba med Compricer finns dock inte en enda journalist, vilket oroar fackklubben. I stället består gruppen av controllers, säljstöd och andra personer från marknadsavdelningen.
– De (ledningen red.anm) säger själva är att detta ska vara ett viktigt underlag för framtida strategier och då vill vi från facket också vara med. Vi har ett möte med VD Per Bowallius nu på torsdag och då kommer vi kräva att få vara med, säger Johanna Hejdenberg (bilden), vice ordförande i Mittmedias journalistklubb.
– Hur det än är så kan vi från journalistsidan och marknadsavdelningen ha lite olika ögon på det här och se saker på olika sätt, fortsätter Hejdenberg.
Journalisten söker Per Bowallius.
FOTO: Mittmedia
19 augusti, 2016 |
Mittmedias VD Per Bowallius förnekar de påståenden som den tidigare redaktionella chefen AnnaKarin Lith gjort rörande framtagandet av den drastiska så kallade ”Alternativ B”-planen.
10 mars, 2016 | Mittmedias nedskärningar drabbar redaktionerna tufft när man ska spara 133 miljoner. Framför allt slår de hårt mot de gamla Promedia-tidningarna då minst 55 tjänster ska bort från de 12 tidningarna. ”Det måste kännas chockartat, det vi har gjort på tre år ska de göra på tre månader”, säger Tomas Backlund, ordförande i journalistklubben vid Mittmedia. 1 kommentar
Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2022 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 14 februari. Rösta här.
och Amanda Romare är nya skribenter på SvD Kultur.
blir sajtchef på Svenska Dagbladet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Julia Nilsson. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies