Gå direkt till textinnehållet

Metro-medarbetare stommen bakom nya gratistidningarna i väst

I mars lanseras sex nya gratisdistribuerade veckotidningar i Västsverige. Namnet för alla blir Lokalnyheterna 7 Dagar – inte “Mitt i”, som det tidigare spekulerats i. Redaktionen för de nya tidningarna utgörs till 40 procent av avhoppade Metro-anställda.

I mars lanseras sex nya gratisdistribuerade veckotidningar i Västsverige. Namnet för alla blir Lokalnyheterna 7 Dagar – inte “Mitt i”, som det tidigare spekulerats i. Redaktionen för de nya tidningarna utgörs till 40 procent av avhoppade Metro-anställda.

Västsvenska Lokaltidningar heter bolaget bakom de nya gratistidningarna, ett bolag som delägs av Göteborgs-Posten och Gratistidningar i Sverige AB. Tidningarna som lanseras i mars kommer att ges ut i Kungsbacka, Mölndal, nordöstra Göteborg, Östra Hisingen, Kungälv och Partille.

bryt

Från början var tanken att tidningarna skulle namnges efter “Mitt i”-mönstret, som gäller för Gisabs tidningar i Stockholm, men efter att flera andra medieföretag registrerat Mitt i-titlar har styrelsen bestämt sig för att tidningerna istället ska heta Lokalnyheterna 7 Dagar.

Enligt redaktionschefen Mikael Carlsson ska de nya tidningarna bli “utpräglade nyhetsprodukter”.

– Vi ska satsa stenhårt på nyheter, säger han.

bryt

Redaktionen för tidningarna består av 15 personer eller 12 heltidstjänster. Av dessa är sex personer, motsvarande fem heltidstjänster, avhoppare från Metro Göteborg, efter de beslutade omorganisationerna och nedskärningarna där.

Totalt har mer än halva redaktionen Metro-bakgrund, inklusive Mikael Carlsson, som i sex år arbetat som nyhetschef på Metro.

-Att ha erfarenhet från gratistidningar är viktigt i det här sammanhanget, säger Mikael Carlsson.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos