Gå direkt till textinnehållet

Mellin: Pressetiken gäller inte längre

Debatten om pressetiken i spåren av Metoo fortsätter. Aftonbladets Lena Mellin menar att vi just nu bevittnar en erosion.

I en kolumn i dagens Aftonbladet radar den ställföreträdande utgivaren Lena Mellin upp exempel som hon menar tyder på att pressetiken är i kraftig gungning.

Hon nämner SVTs och Expressens publiceringar om en känd radioprofil och Svenska Dagbladets publicering om Fredrik Virtanen, samt Dagens Nyheters detaljerade beskrivning av en tidigare Aftonbladetchef:

”[A]lla, åtminstone i mediebranschen, kunde räkna ut vem som avsågs”, skriver Mellin.

Under debattrubriken ”Ett halvt utpekande är också ett utpekande” riktar den tidigare mångåriga publicisten Anders Ahlberg i Medievärlden samma kritik mot DN. I flera Metoo-publiceringar har DN drivit identifieringen av utpekade män så långt att det ter sig ”cyniskt” att inte namnge, menar Ahlberg, och pekar bland annat på Matilda Gustavssons granskning av en hög uppsatt kulturpersonlighet.

DNs chefredaktör Peter Wolodarski försvarar tidningens restriktiva hållning i namngivningsfrågan och skriver att frågan om namngivning av kulturprofilen diskuterats noga på redaktionen.

Frågan är inte enkel. Det som gjort att vi hittills avstått från namnpublicering är att personen i fråga visserligen är en tung makthavare i kretsen kring Svenska Akademien, men att han samtidigt inte är känd för en bredare allmänhet. De flesta svenskar vet inte vem han är, skriver Wolodarski.

Fler avsnitt