Gå direkt till textinnehållet

Mediekonsumtionen ökar i Storbritannien

Antalet TV-tittare i Storbritannien har ökat markant de senaste sex månaderna.

The Guardian rapporterar om en undersökning som visar att allt fler tittar allt mer på TV, läser fler nyheter, spelar mer videospel och tillbringar mer tid till att uppdatera sina profiler i sociala nätverk än de gjorde för bara sex månader sedan.

Betalningen för traditionella medier som tidningar och magasin minskade under samma tid med 20 procent,  medan betalningen för digitala medier nästan halverades.

Rupert Murdochs tidningar The Times och Sunday Times har aviserat att de ska börja ta betalt för nyheter på nätet, men enligt undersökningen är utsikterna att lyckas med det små. Allt fler säger att de inte tänker betala för nyheter. I mars uppgav 88 procent av mediekonsumenterna att de inte var beredda att betala för nyheter på nätet, jämfört med 84 procent i september 2009.

Personer i åldersgruppen 16-24 år är minst benägen att betala för innehåll på nätet.

Annons

Senaste numret

Fler avsnitt
Annons