”Massmedierna är rökta men inte journalistiken”
Jonas Löwgren, professor i interaktionsdesign vid Malmö högskola, skriver tillsammans med medieprofessor Bo Reimer i den nya uppmärksammade boken Collaborative Media om medielandskapets förändring. Journalisten fick en pratstund med Jonas Löwgren.
Boken Collaborative Media som ges ut på ansedda MIT Press handlar om medielandskapets förändring de kommande åren, och tendensen som tydligt synts de senaste åren, mot splittring och nischade medier kommer att fortsätta, anser forskarna.
– Utvecklingen går i riktning från en stor publik till ett stort antal mindre publiker, säger Jonas Löwgren.
I boken går forskarna igenom erfarenheter från tio olika projekt som de varit involverade i och som pekar åt samma håll, att publiken går från breda medier mot smala medier.
– Man kan tala om en sorts aktivism. Mediekonsumenterna väljer att vara delaktiga i forum och sammanhang som intresserar dem och en mindre grupp, där de inte bara är konsumenter utan också skapar. De sociala medierna Facebook och Twitter är de breda genomslagen av något som har pågått i 15 år, säger Jonas Löwgren.
Allt tyder på att utvecklingen kommer att fortsätta på samma sätt, där allt fler tar del av nischade medier med ett specifikt innehåll som intresserar just dem, och allt färre tar del av breda medier som dagstidningar.
– Massmedierna är rökta men inte journalistiken. Vi kommer inte att komma tillbaka till den tid då det var innehållet i morgontidningen som diskuteras vid kaffemaskinen. Det kommer inte att finnas stora medier som når ”massorna” och som förenar oss som folk. Undantaget är förstås virala fenomen, som Volvos reklamfilm med Zlatan för att ta ett aktuellt exempel. Det vi får är fler mindre medier, som sammanlagt förmodligen kommer att erbjuda fler arbetstillfällen än vad som finns i dag.
Fler journalistjobb, hur då?
– Jag tror att publiken kommer att mogna. Det finns fortfarande en fascination över att man kan leta reda på information själv på nätet. Man lägger ner kanske sex sju timmar i veckan på att söka fram det man är intresserad av, men det hela slutar ofta med att man sitter med ett urval som är rätt undermåligt. Jag tror att fler kommer att inse att det är värt ett par hundra kronor i månaden för att låta en journalist göra det jobbet åt mig och göra det bra.
Paketering alltså?
– Ja, fast det är mer än bara paketering. Det journalistiska redaktörskapet kommer att bli mer eftertraktat. Sedan finns det journalistik som medborgarjournalistiken aldrig kommer att klara av att göra, som den grävande journalistiken och den långsiktiga bevakningen. Det har medborgarjournalisten inte möjligheten eller färdigheten att klara av.
När kommer massmedierna att dö ut då?
– Det är någon amerikan som har satt årtal för när papperstidningarna dör ut i olika länder. Jag har för mig att det var år 2030 eller något sådant, och det är väl en lika god gissning som någon annan. Så vi kan väl säga det, 2030. Men man ska vara på det klara med att allting tar mycket längre tid än man tror. Strukturer förändras långsamt, säger Jonas Löwgren.