Gå direkt till textinnehållet

Läsartillväxt trots betalväggar

Tidningsutgivarna har undersökt hur det gick för ett 30-tal dagstidningar som införde betalväggar 2013-14. Slutsatsen är att samtliga hade en större trafik ett år efter än innan betalväggarna infördes.

– Den stora anledningen är inte att betalväggen inte påverkar trafikmängden negativt, för det gör den, men att tillväxten för nätläsningen är större än betalväggens negativa påverkan, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på TU.

Samtidigt är det svårt att jämföra med resten av marknaden då de olika sajterna införde betalväggarna på olika datum. Men de som inte införde betalväggar har ökat sin trafik ännu mer under åren 2013 till 2015.

Vad ska man som tidning dra för slutsatser av studien?

Annons Annons

– Att det inte betyder slutet att införa en betalvägg. Att man fortfarande har möjlighet till dubbla intäkter – från annonsörer och läsare. Det går att kombinera de båda.

– Betalväggar är kanske inte den enda lösningen, men man behöver inte vara rädd för att prova.

Här hittar du mer information om studien.

Fler avsnitt
Fler videos