Gå direkt till textinnehållet

Kvinnor bloggar mest

Kvinnor registrerar tre gånger så många bloggdomäner som män. Det visar en färsk undersökning från Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Andelen domänregistreringar för blogg har fördubblats på mindre än ett år. 

– Generellt har män alltid registrerat fler domäner än kvinnor. Nu vänder det för första gången och det är bloggandet som får allt fler kvinnor att registrera domäner, berättar Danny Aerts, VD på .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) i ett pressmeddelande.

Stiftelsen ansvarar för den svenska toppdomänen .se.

Under 2007 stod kvinnliga bloggare bakom 18 procent av alla privatregistrerade domäner, medan de manliga bloggarna endast stod för 6 procent av nyregistreringarna. Statistik från i början av 2007 visade att 5 procent av dem som registrerat en domän hade blogg som ändamål. I slutet av året hade siffran fördubblats.

Bloggexperten Joachim Lerulf på Tailsweep, Sveriges ledande annonsnätverk för sociala medier, kommenterar i pressmeddelandet att det är den ökade affärsmässigheten som driver utvecklingen mot att blogga under egen domän eftersom det ger större kontroll och bättre överblick vad gäller trafik och annonsintäkter.

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) ansvarar för Internets svenska toppdomän, .se. Kärnverksamheten är registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret, samtidigt som .SE verkar för en positiv utveckling av Internet i Sverige.

Stiftelsen grundades 1997 och omsatte 2006 cirka 65 miljoner kronor. Idag har .SE 38 anställda.  Styrelsen representerar organisationerna ISOC-SE, Konsumentverket, LO, Svenska bankföreningen, Svensk handel, Sveriges Internetoperatörers forum (SOF), Svenskt näringsliv.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.