CGNT lanserades i USA 2016.

Kräver indraget tillstånd för kinesisk tv i Storbritannien

26 november, 2018

En brittisk man som tvingats till falska erkännanden i kinesisk stats-tv vänder sig nu till brittiska myndigheter för att få dem att dra in tillståndet för Kinas globala tv-kanal CGT (China Global Television).

Nyhetsbyrån AP rapporterar att den brittiske medborgaren Peter Humphrey i fredags vände sig till den brittiska granskningsnämnden Ofcom, med begäran att CGT ska få sitt brittiska sändningstillstånd indraget.

Enligt anmälan har den kinesiska tv-kanalen brutit mot brittiska sändningsregler när den sänt framtvingade erkännanden som Peter Humphrey och hans fru Yingzeng Yu gjort. De har avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff i Kina, anklagade för att olagligt ha hanterat personuppgifter om kinesiska medborgare, efter att Humphrey i sin yrkesroll undersökt en säkerhetsläcka inom läkemedelsbolaget GlaxoSmithKline.

Enligt Peter Humphrey skedde erkännandena under tvång och med lugnande medel i kroppen.

Humphrey har fått hjälp av den svenska människorättsaktivisten Peter Dahlin, som också suttit i kinesiskt fängelse. Enligt Dahlins nya grupp Safeguard Defenders har CGT sänt minst 100 framtvingade erkännanden, varav åtta visats i Storbritannien.

Ofcom säger att man ska hantera ärendet skyndsamt, skriver AP. 2012 drogs tillståndet för Iranägda Press TV in i Storbritannien, efter att den visat en framtvingad intervju med Newsweek-journalisten Maziar Bahari som då satt fängslad i Iran.

Som Journalisten tidigare berättat har kinesisk stats-tv planer på att de närmaste åren anställa 350 journalister till ett nytt europeiskt nyhetsnav i Chiswick i västra London.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies