Gå direkt till textinnehållet

KP tar plats bredvid kvällstidningarna: ”Stort sug efter skärmfri tid”

Bredvid kvällstidningarna finns nu något för de yngre läsarna – under två nummer testar Kamratposten att sälja lösnummer. ”Vi slipper stå bredvid alla inplastade barntidningar”, säger chefredaktören Lukas Björkman. 

I en allt mer digitaliserad tid fortsätter den klassiska barntidningen Kamratposten att satsa på sin papperstidning. 

– Det finns ett väldigt stort sug hos de vuxna efter att barn ska ha skärmfri tid, säger chefredaktören Lukas Björkman. 

Tidningen har två olika målgrupper, dels barn mellan 8 och 14 år som ska läsa, men också föräldrar och mor- och farföräldrar, som ska betala.

Annons Annons

– Vi ser att papperstidningens upplaga ligger stadigt, vilket är bra i dagens läge, säger han. 

Hittills har det dock bara gått att få tag på tidningen genom att prenumerera. Men nu görs ett försök att öka försäljningen med hjälp av lösnummer. Det efter att en lucka öppnats i Expressens bilageställ i runt 1 000 matbutiker och andra tidningsförsäljare runt om i landet.

– Expressen har ju begränsat utrymme i sina bilageställ, men nu fanns det en lucka för oss. Jag tror det är nyckeln, för då slipper vi att stå bredvid alla inplastade barntidningar som försöker locka med platsleksaker, säger Lukas Björkman. 

Tidningen delar ägare, Bonnier News, med Expressen, och ligger rent organisatoriskt under Dagens Nyheter. 

Lukas Björkman tror att satsningen kommer att flyga. 

– Sedan jag började 2011 har jag fått frågan om KP finns i butik, så jag antar att det finns ett visst intresse. Det är också bra att vi börjar med julnumret, för en prenumeration är en vanlig julklapp och då kan man köpa ett lösnummer att slå in när man ger bort prenumerationen, säger han. 

Hittills har man planerat för lösnummerförsäljning av två nummer. Det kommer att tryckas drygt 10 000 extra tidningar, och för att affären ska gå runt behöver man sälja drygt 2 000 av dem. Exakt hur mycket som behöver säljas för att KPs plats ska bli permanent är inte beslutat. 

– Vi ska utvärdera efter julnumret, men om det går bra kommer det att rulla på hela året. Förhoppningen är att vi ska kunna nå några som inte läst KP tidigare, säger Lukas Björkman. 

Utöver prenumerationerna säljer KP böcker, och det är de två intäktsben som tidningen har. Nyligen satsade man också på att börja sälja en e-tidningsprenumeration.

Fler avsnitt
Fler videos