Gå direkt till textinnehållet

Journalister svalde reklamen

Vi ser till att journalister ger gratis reklam åt dina produkter. Det utlovar PR-konsulten Carolyn Johansson. I somras var hon med och lanserade en ny ölsort. Hundra journalister skrev om den nya produkten.

Vi ser till att journalister ger gratis reklam åt dina produkter. Det utlovar PR-konsulten Carolyn Johansson. I somras var hon med och lanserade en ny ölsort. Hundra journalister skrev om den nya produkten.

Carolyn Johansson är gift med exboxaren Ingemar Johanssons son Patric. Paret marknadsför sin egen ölsort Hammer Lager med Ingo som frontfigur.

Reklam för starköl är inte tilllåten i Sverige. Bättre att låta journalisterna göra jobbet. Men om en sådan produkt ska säljas in på redaktionerna måste det ske med finess.

Annons Annons

— Ni journalister är överösta med trista pressreleaser. Jag erbjuder istället något som är skoj, säger Carolyn Johansson.

När produkten skulle lanseras i somras ställde hon till med ölfest i Stockholm.

— Vi hyrde ett ställe där Ingo brukade hålla till på 60-talet. Inbjudningarna till medierna var utformade som biljetterna till den berömda boxningsmatchen på Yankee Stadium 1959. Vi spelade jazz och visade matchen på video.

Dessutom var Ingo på plats.

Det var ett erbjudande journalisterna inte kunde motstå och ölsorten gjorde ett segertåg genom redaktionerna. Carolyn Johansson har räknat tidningarnas upplagor och kommit fram till att ölet är omskrivet på 4 614 654 sidor.

— Aftonbladet har skrivit om ölet hela tre gånger. Produkten har dessutom uppmärksammats i Rapport, TV4, TV 5 och av många andra.

Rubrikmakarna har firat triumfer. “Ingo slår till igen”, “Slagkraftigt öl”, “En stor stark” är några av klurigheterna.

— Ingo är intressant att läsa om för alla i Göteborg, säger Sten Jutéus som gjorde en halvsida i GT under rubriken “Ett äkta knockout-öl”.

— Här finns en konflikt mellan allmänintresse och reklam och visst ger jag dem lite hjälp med marknadsföringen men det är en smäll man får ta.

Att en gammal sportstjärna gör reklam för alkohol verkar inte många journalister ha reagerat över. Clas-Göran Sandblom på Hallands Nyheter är en av få som valde en kritisk vinkel.

Han berättade istället om hur Carolyn Johansson bearbetar media.

— Det är knappast någon större nyhet att Ingo gett sitt namn åt ett öl 30 år efter att han slagit igenom, menar Clas-Göran Sandblom.

— De ordnar fest och bjuder på öl och även om det här inte är någon stor grej så hamnar man i tacksamhetsskuld.

Så här marknadsför Carolyn Johansson sitt företag Real PR:

“Real PR skapar objektiv och trovärdig information med stor genomslagskraft som kostar en bråkdel av massiva reklamkampanjer.

Vi paketerar produkter/tjänster till säljande budskap. Dessa leder i sin tur till reportage, artiklar och notiser”.

I utskicket nämns även att en annonssida i Aftonbladet kostar 134 000 kronor.

Carolyn Johansson brukar ge journalisterna färdiga paket med foton, citat, fakta etc om olika produkter.

— Många journalister gör sen egen research men handlar det om notiser tar de ibland in materialet utan egen bearbetning.

Carolyn Johansson säger att hon bara ger service åt journalister, att allt sker helt öppet och att det är upp till journalisterna att bedöma om de vill skriva eller inte.

— En del journalister är till en början skeptiska men efter att ha varit på något av mina evenemang är de flesta tacksamma. “Återkom gärna med andra produkter”, brukar de säga.

Närmast ska Carolyn Johansson marknadsföra ett företagscentrum i Nääs.

— Det ligger inrymt i en gammal fabrik. Jag ska göra ett slags “Fångarna på fortet”.

— Journalisterna ska slussas in i olika celler och där inne ska de få information om olika företag. Jag tror att journalisterna kommer att ha väldigt trevligt samtidigt som de lär sig en massa nya saker.

Fler avsnitt
Fler videos