JMK: Ge inte praktikanter vikariat under utbildningen
JMKs ledning uppmanar redaktionsledningarna på JMKs praktikplatser att inte erbjuda vikariat efter praktiktiden. Detta för att studenterna ska fullfölja sin kurs. Ett antal JMK-studenter reagerade starkt negativt på uppmaningen.
"Delkursen avslutar praktikterminen och är nödvändig för att få full poäng i högskoleportföljen. /…/ Vi hoppas därför att ni inte erbuder praktikanten extrajobb eller vikariat under de veckor som undervisningen pågår."
Så skrev JMKs studierektor Håkan Lindhoff och praktiksamordnaren Carin Mannberg-Zackari i ett brev till ledningarna på de redaktioner där studenterna på JMK i Stockholm praktiserar. Många studenter som inget hellre vill än att få ett vikariat efter praktiktiden reagerade negativt över detta. En av dem är Christopher Gimling Shaftoe:
– Det är ett taskigt sätt att hantera situationen. Viktigast för oss är ju att få arbete och att vi får ta beslutet om val mellan praktik och studier själva, säger han.
– Mest upprörande är att brevet skickats ut utan att vi elever fått reda på det, menar han.
Studierektorn på JMKs journalistutbildning i Stockholm, Håkan Lindhoff, säger sig ha förståelse för elevernas reaktion:
– Det är lätt att förstå deras aktuella perspektiv, men de ser det för kortsiktigt. Att ha en kurs med obligatorisk närvaro är inget konstigt. Missar man denna avslutande del av utbildningen så missar man en del av poängen, att träffa andra och reflektera över etik, upphovsrätt och redaktionell organisation. Det är kanske enda chansen i livet att göra det.
En elev kommenterade att det värsta med brevet var att innehållet inte först meddelades till studenterna. Vad tycker du om det?
– Brevet var ju inte ämnat för studenterna. För dem var innehållet redan känt. Mejlet var en påminnelse om premisser som också redaktionsledningarna fått veta innan praktiken startade. Och studenterna bör inte försöka föra redaktionsledningarna bakom ljuset om kursens omfattning. Sen sysslar ju jag som studierektor med utbildning, jag är ingen arbetsförmedling. Men jag är heller ingen fundamentalist, man kan komplettera med restuppgifter. Men om alla tar det då har kursen som den nu är tänkt havererat, säger Håkan Lindhoff.
Finns det bland studenterna en för hårt driven instrumentell syn på kursens syfte, alltså att den främst ska leda till arbete och inte till ökad kunskap?
– Både och. När studenterna kommer så långt som till praktik börjar perspektivet förändras, de har bytt roll från studenter och känner sig som journalister, och de kan ha en känsla av att det vikariat de erbjuds just då är det enda de kommer att få i livet. Det finns en risk för kortsiktighet i det här. Med en avslutad examen står man starkare på arbetsmarknaden.
(Artikelns ursprungsversion har rättats.)