”Ingen kan tvinga någon att ringa en tidigare kund”
Mittmedia har inga planer på att tvinga någon journalist att ringa upp kunder som har avsagt sig sina digitala prenumerationer. Men att förstå sina kunder är en viktig pusselbit för journalisterna menar Carl-Johan Bergman, redaktionell chef vid Mittmedia.
I onsdags berättade Journalisten om Mittmedias nya projekt ”Ring en kund”. Journalisterna i Mittmedia har alltså ålagts att ringa upp tio personer som har avslutat sina digitala prenumerationer och bland annat fråga varför de slutat prenumerera, vilket fick fackklubben att reagera.
Skälet att koncernen uppmanar sina medarbetare att ringa runt till kunder är för att få mer kunskap om sin journalistik och vad som attraherar läsare, menar Carl-Johan Bergman, redaktionell chef vid Mittmedia.
”Vi följer visserligen vår trafik grundligt för att se hur vårt viktiga journalistiska innehåll tas emot både i realtid och i ett längre perspektiv, men vi tror på att också prata med människor för att få fler insikter – och kanske nyhetstips. Att förstå våra kunder, eller i det här fallet ex-kunder, är en viktig pusselbit för vår egen förståelse”, skriver Carl-Johan Bergman i ett mejlsvar till Journalisten.
Slipper medarbetarna om man inte känner sig bekväm med uppgiften?
”Det här är en frivillig aktivitet, självklart. Ingen kan tvinga någon att ringa en tidigare kund. Men, jag vill påstå att de här samtalen är viktiga för oss för att förstå ännu mer om vad dagens och framtidens kunder efterfrågar. I grunden handlar Ring en kund-projektet om att förbättra vår journalistik och vår journalistiska leverans och relevans.”