Gå direkt till textinnehållet

HP sponsrar Solheim Cup

När golftävlingen Solheim Cup arrangeras i Halmstad 2007 har Hallandsposten dubbla uppdrag: som bevakare – och sponsor.

När golftävlingen Solheim Cup arrangeras i Halmstad 2007 har Hallandsposten dubbla uppdrag: som bevakare – och sponsor.

En av världens viktigaste golftävlingar för damer arrangeras i Halmstad i september 2007. Flera tidningar finns med bland sponsorerna: bland annat Svensk Golf, Dagens Industri och lokaltidningen Hallandsposten. HPs VD Göran Johansson, administrative sportchefen Jörgen Andersson och marknadschefen Anders Nilsson var alla på plats i USA när årets upplaga av tävlingen avgjordes där för några veckor sedan.

Beth Engblom, ansvarig för sponsringsarrangemangen på Solheim Cup i Norden, förklarar vad sponsorskapet innebär:

– Alla tidningar som finns med gör det för att hjälpa oss att sprida budskapet om Solheim Cup, förklarar Beth Engblom.

bryt

På Hallandspostens redaktion bekräftar flera anställda att det förts diskussioner om det faktum att Hallandsposten är delaktigt i det arrangemang man ska bevaka.

– Det är inte riktigt bra, naturligtvis, säger sportreportern Anders Tornell.

Bland nyhetsreportrarna finns en tydlig ovilja att uttala sig i frågan, men flera reportrar beskriver situationen som ”lite märklig”. Hittills har Hallandsposten i sin redaktionella bevakning och på ledarplats dock gett gott om utrymme för kritik mot förberedelserna, och de ekonomiska konsekvenserna för kommunen. Göran Kindstedt, som lett granskningen anser inte att tidningens dubbla roll är problematisk.

– Jag bevakar Solheim Cup som alla andra kommunala ärenden och har inte känt av någon som helst press från ledningen.

bryt

Redaktionschefen Marianne Holm tillbakavisar alla tankar på att det skulle kunna uppstå problem:

– Journalistiken och företaget är åtskilda och vi jobbar journalistiskt oavsett vad det gäller. Det är oförskämt att du ifrågasätter redaktionens integritet. Det finns ingen anledning att diskutera det.

Hallandspostens VD Göran Johansson ser inte heller han några risker med sponsringsavtalet.

– Det har aldrig ens föresvävat oss att det skulle kunna innebära ett publicistiskt problem, lika lite som DN-Galan skulle vara det för Dagens Nyheter. Det tror jag heller inte någon i redaktionen tycker.

Kan du berätta vad sponsoravtalet innebär?

– Nej, det är en affärsuppgörelse mellan oss och Ladies European Tour.

Utöver sponsorskapet är Hallandsposten ”Official Media Supplier” för Solheim Cup.

– Det innebär att vi får vissa rättigheter att annonsera i tidningen, och Hallandsposten får exponeringsutbyte, biljetter och representationsmöjligheter, till exempel genom att ha ett eget tält på plats under tävlingen, säger Beth Engblom.

pf@journalisten.se

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.