Gå direkt till textinnehållet

Hon startar radiostation i Burma

”Stationen känns som min bebis”. Shabnam Mahmoudkhan, kanalproducent på P5 STHLM, berättar om det intensiva konsultarbetet med att hjälpa en ny radiostation i Burma att födas.

Det gick snabbt efter att Shabnam Mahmoudkhan fått frågan om hon ville hjälpa till att starta en radiostation för en ung publik i Burma. Frågan ställdes av Sveriges Radios avdelning Media Developemnt Office, som med internationella biståndspengar driver medieprojekt i utvecklingsländer.

– Jag upplevde att de ville starta en station som påminde om P5 och att jag hade relevanta erfarenheter. Det lät väldigt spännande, och i november åkte jag ner, säger Shabnam Mahmoudkhan.

– Det blev ett väldigt intensivt arbete med både ledningen och redaktionen.

Vilken roll hade du?

– Man är sin kompetens ganska mycket, med rätt fria tyglar. Arbetet baseras på vad man själv tycker att redaktionen behöver för att gå vidare. I det här fallet gick vi in på allt från format innehåll, nyheter, tilltal, ton och själva liveradiokonceptet. Och ledningsfrågor, bemanning, musikpolicy… Det mesta alltså.

Nu är hon tillbaka i Stockholm i någon månad, innan hon flyger tillbaka för ytterligare några veckor i Burma i samband med lanseringen i januari.

– Det känns verkligen som en liten bebis. Jag mejlade producenten senast idag, han skrev att han var busy as hell. Vi stämmer regelbundet av att-göra-listan som jag gett dem. De är väldigt engagerade och positiva. Och har samtidigt hela andra förutsättningar än vi har, man får verkligen perspektiv.

Till exempel?

– De har teknik som inte är helt modern, de har inte haft möjlighet att självköra vilket ger ett väldigt ineffektivt arbete. En så grundläggande grej som wifi och internet är dyrt. De har musikproducenter för varje pass, eftersom de lägger in musiken i realtid.

Vilken uppfattning fick du om mediesituationen i Burma generellt?

– De har en liten resa att göra, det är min personliga uppfattning. Konceptet nyheter känns svårt för många. Att ha levt i ett land som inte varit demokratiskt, och inte kunnat säga vad man vill, sätter avtryck. Nyheter känns lite läskigt.

– Jag tror att de har en lång väg att gå. Men det kommer att gå bra, för de vill så gärna. De har en jättechans att vara med och forma demokratin i Burma.

Kanalen kommer att heta Teen Radio, vilket Shabnam Mahmoudkhan ifrågasatte eftersom målgruppen är 18-30-åringar.

– Jag fick förklarat för mig att i Burma är ”teen” inte en ålder utan en inställning: man är ung i sinnet. Det får jag köpa.

Fler avsnitt
Fler videos