Hans-Holger är julens vinnare
Dagen före julafton shoppade Bonnier på sig aktier i TV4 för gissningsvis 230-250 000 kronor. Men av andra får koncernen bara hårda paket. Och julens store vinnare heter Hans-Holger Albrecht.
Dagen före julafton shoppade Bonnier på sig aktier i TV4 för gissningsvis 230-250 000 kronor. Men av andra får koncernen bara hårda paket. Och julens store vinnare heter Hans-Holger Albrecht.
Albrecht? Jodå. MTGs VD har kunnat sitta tillbakalutad och inkassera vinster medan konkurrenterna tagit emot smällar respektive rustat för strid.
Den ena vinsten gäller koncessionen i det analoga marknätet. Ingen, inte ens Albrecht, trodde på allvar att TV3 skulle kunna ro hem koncessionen. Det hade varit direkt oansvarigt av regeringen, att mer eller mindre knäcka det företag det gett uppdraget att driva ”kommersiell public service”, utan att vara säkra på vad som skulle komma istället. Däremot fick TV3s – och Kanal 5s – ansökningar om koncessionen precis den effekt de hoppats på.
För det första skärpte regeringen kraven på TV4 rejält: i den nya koncessionen ingår flera dyra åtaganden för TV4, som att prestera 30 minuters regionala magasin varje dag och att lansera nya barnprogram och textningsfunktioner. Krav som pressar TV4 närmare public service-TVn och längre bort från den lukrativa marknad som trean och femman vill ta en större del av.
För det andra pratas det inte längre lika mycket om sänkningen av TV4s koncessionsavgift. I och med att trean och femman erbjöd sig att ta över koncessionen som den var – möjligen en bluff, men Pagrotsky vågade inte syna den – blev det svårare att gå på koncessionsutredningens förslag om en snabb och kraftig sänkning. Nu talar Pagrotsky luddigt om ett eventuellt besked i mars, men det låter mest som att han vill skjuta på det till…hösten 2007, typ.
Den andra vinsten för MTG är som aktieägare. Sedan halvårsskiftet, då rörelserna på den nordiska TV-marknaden började ta fart, har TV4-aktien ökat med drygt 45 procent. Om man sitter på 3 020 013 aktier, vilket MTG gör, innebär det ett värdelyft på ungefär 130 miljoner. Men framför allt sitter Albrecht med trumf på hand i den huggsexa som nu väntar under det halvår då TV4-aktien är på börsens observationslista. Dagens besked om att Bonniers panikköpt Natur och Kulturs post – trots att det inte ger koncernen mer röststyrka – tyder på att det är säljarens marknad och att MTG, som i åratal förklarat att man är berett att sälja bara priset är det rätta, nu i princip skulle kunna sätta vilket pris som helst och ändå få minst en friare till bordet. Eller som Hans-Holger Albrecht nyligen uttryckte saken: innehavet är på väg att bli strategiskt, bara genom dess potentiella värde.
Hur TV4- och Alma-härvan kommer att sluta är naturligtvis för tidigt att sia om. Dagens uppgifter om att Alma Media överväger att avknoppa TV-verksamheten, för att hindra att den ska gå förlorad, är ytterligare en förvirringsbricka i ett alltmer komplicerat spel. Det hela kan mycket väl sluta med att Bonnier behåller kontrollen, eller att det sker en tydligare uppdelning de olika koncernerna emellan.
Men just nu är det Schibsted som har trumf på hand, Bonnier som är förlorare – och MTG som tydligare än någonsin iklätt sig rollen som dark horse.
Och det som händer illustrerar väldigt tydligt skillnaderna mellan koncernerna. MTG tar risker, hugger snabbt där det lär göra mest ont för konkurrenterna och gillar att jävlas, om det inte går att vinna på andra sätt. Schibsted är ganska strikta, men framför allt väldigt resultatorienterade. Perspektivet är vinstmaximerande mellanlångt, ungefär. Bonniers strategi är mer emotionell än affärsmässig emellanåt, den bygger väldigt mycket på förtroende, långsiktighet och försiktighet. För delar av Bonnier-familjen är TV fortfarande ett nytt och riskfyllt område; man skulle hellre ägna sig enbart åt bio, böcker, tidskrifter och dagstidningar, som man verkligen kan. Men samtidigt finns en insikt om att kopplingen till TV är nödvändig för lönsamheten.
Om Schibsted skulle lyckas med sin kupp att ta över Alma Media skulle skillnaden mellan de båda koncernerna bli oerhört tydlig. Då skulle Schibsted dominera i tre nordiska länder på såväl TV- som kvällstidningar. Kombinationen norska TV2, svenska TV4, finska MTV3, VG, Aftonbladet och Iltalehti ser onekligen ut som en potentiell vinstmaskin.
Men oavsett om det blir så eller inte känns det som att Schibsted i dag har övertaget. Av två skäl. Ett, de har tagit initiativet, medan Bonnier är hårt pressat på defensiven, dessutom med en koncernchef som de senaste åren ägnat sig mer åt andra uppdrag än att peka ut riktningen för den egna koncernen – och som nu sitter på den inte särskilt beundransvärda positionen att leda både det uppköpningshotade Alma som det agerande Bonnier. Två, de agerar i politisk och kommersiell medvind. Och möjligen: tre, de har inte så mycket att förlora. Även om de misslyckas med att ta makten i Alma Media har de redan skakat om den nordiska TV-marknaden.
Fast inledningesorden kvarstår: den som kan hugga in på julbordet med det bredaste leendet heter onekligen Hans-Holger Abrecht.
mj@journalisten.se