Gå direkt till textinnehållet

GT lovade Stena Line textreklam

Den 21 oktober publicerade Expressens GT-edition en artikel om en tjejkryssning med Stena Line till Kiel. Artikeln var skriven av en medarbetare på tidningens marknadsavdelning och hade rubriken ”Åh, vilken njutning”, med underrubriken ”Succé för GTs tjejkryssning till Kiel”.

Den 21 oktober publicerade Expressens GT-edition en artikel om en tjejkryssning med Stena Line till Kiel. Artikeln var skriven av en medarbetare på tidningens marknadsavdelning och hade rubriken ”Åh, vilken njutning”, med underrubriken ”Succé för GTs tjejkryssning till Kiel”.

Artikeln har mött hård intern kritik på Expressen-GT-KvP, bland annat i interntidningen Gadden.

– Det handlar om textreklam, man puffar för ett företag och dess tjänster, säger ordföranden i GTs journalistklubb Börje Andersson.

I ett internt gruppmejl svarar artikelförfattaren att hon är förbannad över kritiken och betonar att resorna arrangeras som ett samarbete med rederiet och GT: ”Jag fick när jag började (i februari) veta att detta var en överenskommelse att det skulle vara en liten artikel efter varje resa. Eftersom Stena Line är de som betalar mest i samarbetet var det viktigt att deras namn var med.”

bryt

GTs chefredaktör Lars Näslund tycker problemet var formuleringar i artikeln:

– Artikeln hade en del formuleringar som aldrig borde ha publicerats i GT. Men att skriva om tjejkryssningen är naturligt eftersom det är ett samarrangemang där vi är med, precis som med Göteborgsvarvet som vi också skriver mycket om.

Hur ser du på önskemålet om att Stena Line ska förekomma i den redaktionella texten?

– Jag ser det som information till läsaren. Hur skulle man skriva om DN-galan utan att skriva namnet?

Senaste numret

Annons
Fler avsnitt