Gå direkt till textinnehållet

Gratistidningarna i kraftig ökning

Stockholm City ökar sin räckvidd med hela 127 000 läsare, enligt Orvesto Konsuments andra mätning i år. Men Metro ökar också i Stockholm, med 26 000. Tillsammans har de båda gratistidningarna nu över en miljon läsare i A-regionen.

Stockholm City ökar sin räckvidd med hela 127 000 läsare, enligt Orvesto Konsuments andra mätning i år. Men Metro ökar också i Stockholm, med 26 000. Tillsammans har de båda gratistidningarna nu över en miljon läsare i A-regionen.

Konkurrensen mellan Metro och Stockholm City tilldrar sig det största intresset i årets andra Orvesto Konsument-mätning. Kampen har ingen klar vinnare, även om båda lär hävda det: City ökar mest, men Mtro ökar också och är fortfarande klart störst.

Citys ökning är 127 000 läsare – eller 34 procent – och tidningen når nu upp i 490 000 läsare, varav 448 000 i den viktiga A-regionen. I vårens mätning hade City 459 000 läsare, varav 411 000 i A-regionen.

Metro Stockholm ökar med 26 000 läsare och når nu upp i 652 000, varav 557 000 läsare i A-regionen. I våras var motsvarande siffror 631 000 och 525 000.

Den totala dagliga gratistidningsräckvidden i A-regionen uppgår nu till 1 005 000, vilket är 69 000 fler än i våras.

På riksplanet ökade Metro sin räckvidd från 1 027 000 till 1 094 000.

Mitt i-tidningarna minskade sin räckvidd från 939 000 till 914 000. medan Innerstadspress ökade från 160 000 till 175 000.

Det andra stora räckviddskriget står mellan kvällstidningarna. Även där finns dubbla vinnare: Expressen/GT/Kvällsposten ökade mest (+119 000 på vardagar, medan Aftonbladet ökade med 18 000. På söndagarna ökade Expressen/GT/Kvällsposten med 87 000, Aftonbladet minskade med 16 000), men Aftonbladet är fortfarande störst. På vardagar är gapet 232 000 och på söndagar 73 000.

Av dagstidningarna ökade både Dagens Nyheter (+ 24 000), Svenska Dagbladet (+ 17 000), Göteborgs-Posten (19 000) och Sydsvenskan ( 14 000) jämfört med fjolårets sommarmätning.

Bland tidskrifterna fortsatte kändis- och skvallerpressen sin räckviddsökning: Se & Hör ökade med 47 procent, Svensk damtidning och Hänt Extra med 22 procent vardera och Veckans nu med 18 procent.

Ännu kraftigare var ökningen för hem- och trädgårdstidningarna, där såväl Hus & Hem, Allt i Hemmet, Allt om Fritidshus och Hem Ljuva Hem noterade räckviddsökningar på över 50 procent.

Även samtliga affärstidningarna ökade sin räckvidd, med Privata affärer som den som ökade mest procentuellt sett.

Av kvinno- och modetidskrifterna ökade också så gott som samtliga sin räckvidd, med undantag för Damernas Värld som noterade en liten minskning.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Annons
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret