Gå direkt till textinnehållet

Forskare avlivar mytom SVTs programutbud

Det har inte blivit mer förströelse, nöje och underhållning i Sveriges Televisions två kanaler. Det skriver medieprofessor Kent Asp på DN Debatt.

Det har inte blivit mer förströelse, nöje och underhållning i Sveriges Televisions två kanaler.

Det skriver medieprofessor Kent Asp på DN Debatt i Dagens Nyheter.

Uppgifterna kommer från den årliga återkommande undersökningen som Institutionen för journalistik och masskommunikation, JMG, vid Göteborgs universitet gör på uppdrag av Granskningsnämnden för radio och TV.

Undersökningsperioden 2004 till 2006 visar att informationsutbudet i SVT1 och SVT2 låg på omkring 50 procent, det underhållningsinriktade utbudet på omkring 40 procent och utbudet av sport på omkring 10 procent. Under mätperioden 1998 till 2 000 var utbudet av information även då omkring 50 procent, underhållning omkring 41 procent och sport omkring 9 procent.

Undersökningen visar också att utbudet i de två kanalerna ökat med nio timmar per vecka sedan 1998. Av den ökningen är sju timmar informationsinriktat utbud, medan underhållningsinriktat utbud och sport ökat med en timma vardera.

Kent Asps förklaring till att en stor del av debatten om public service handlat om att SVT blivit mer kommersiellt:

”En förklaring är att programtablåer bara säger en del. Hur ’kommersiell´ en tv-kanal är handlar också om tilltal, fixering vid tittarsiffror etcetera. Och det är möjligt att SVT i den hårdnande konkurrensen om tv-tittarna i denna mening blivit mer ’kommersiellt’”, skriver han och tillägger att en annan förklaring kan vara att marknadsföringen av programmen blivit mer kommersiell.

qr@journalisten.se

Fler avsnitt