Expressen antydde att person
var kriminell - prickas av PON

7 november, 2013

MEN-beslut Expressen fälls av Pressens opinionsnämnd för att tidningen framställt en person på ett sätt som kunde tolkas som att han var knuten till kokainhandel.

En artikel i Expressen i december med rubriken Hit gick kokainpengarna berättade om en kokainhärva som avslöjats av fransk polis efter ett tillslag mot en segelbåt.

I artikeln kopplas en person ihop med affärens huvudman, bland annat för att han ”tros vara en bekant” till honom.

Allmänhetens pressombudsman, PO, konstaterar att fallet har ett uppenbart allmänintresse och att sakuppgifterna i artikeln i stort sett är riktiga.

Men genom att på en rad punkter ge en oklar beskrivning av händelserna har Expressen ställt personen B i en negativ dager.

Bland annat publicerade tidningen tre porträttbilder som ges samma tyngd under rubriken Hit gick kokainpengarna.

I ingressen sägs också att pengar ”ska ha tvättats” vid en gruva där B är platschef.

Sammantaget kommer PO fram till att Expressen genom rubrik, porträttbilder och glidande formuleringar framställt B som på ett eller annat sätt knuten till kriminell verksamhet.

PO anser att B tillfogats en oförsvarlig publicitetsskada och att Expressen bör klandras.

Pressens opinionsnämnd, PON, delar bedömningen och klandrar Expressen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
MEN-beslut

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies