Gå direkt till textinnehållet

Expressen kände till att särbo var dömd för bedrägeri

Expressen kände till att Håkan Juholts särbo var dömd för bedrägeri, men valde att inte publicera. Först när Dagens Industri gick ut med uppgifterna på nätet valde tidningen att publicera. Det skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson på sin blogg.

Thomas Mattsson skriver att tidningen inte valde att gå ut med uppgifterna eftersom Håkan Juholt då inte var utnämnd till S-ordförande och att det därför inte fanns något allmänintresset.

"Borde vi lagt ut nyheten på Expressen.se direkt när han hade valts i fredags? Kanske. Men var och en kan säkert föreställa sig hur det hade sett ut och uppfattats. Vi valde istället att vara återhållsamma", skriver Thomas Mattsson.
"Ibland sprids uppfattningen att medier sprider vad som helst hur som helst utan att fundera och kontrollera, men så går det verkligen inte till. Inte på någon stor, etablerad redaktion".

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos