Gå direkt till textinnehållet

Everysport Group satsar på norsk sajt om idrott och politik: ”Det handlar om att skriva om det som händer i kulisserna”

För två och ett halvt år sedan hade Everysport Group, med sajter som Svenska fans och Hockeysverige, noll betalande prenumeranter. Nu står man på nästan 7 000 bara i Sverige och satsar vidare i Norge med en sajt som fokuserar på idrott och politik.

Idrettspolitikk.no är dock ingen helt ny sajt. Den har tidigare drivits på ideell basis av chefredaktören och grundaren Andreas Selliaas, grävande norsk journalist som gjort sig ett namn genom avslöjanden om mutor inom sportvärlden. Han kvarstår också som chefredaktör när sajten nylanseras av Everysport Group (före detta Everysport Media Group). 

Hannes Andersson, vd för Everysport Group, berättar att idén kom när ledningen tittade på hur man skulle kunna utveckla sina nuvarande sajter samtidigt som de ser att betalningsviljan för deras tjänster ökar. 

– Våra knäck om idrott och affärer går väldigt bra och vi märkte också att bevakningen kring kommande fotbolls-VM i Qatar var något som många ville läsa. Sen dök det upp en möjlighet inom vår norska verksamhet att fånga upp Andreas Selliaas vilket vi ville göra. Efter några snabba kundundersökningar såg vi också att det finns en tillräckligt stor publik som är beredda att betala för det här, säger Hannes Andersson.

Annons Annons

Vilka ämnen kan man förvänta sig att ni kommer bevaka?
– Lite klyschigt kanske men det handlar om att skriva om det som händer i kulisserna. Om idrottens roll i samhället, pandemins påverkan, men också en hel del avslöjanden skulle jag säga. 

Everysports resa har, likt många andra medieföretag, gått från att luta sig mot annonsintäkter till att satsa på kvalitetsinnehåll som ska få användarna att betala för innehållet. 

– Även om vi inte har drabbats lika hårt på annonssidan som många andra tidningar så är det Plus-innehållet som gör att vi kan gå med vinst. Ett bra exempel är sajten Hockeysverige som hade lönsamhetsproblem länge men som idag når nästan 3 000 betalande prenumeranter, säger Hannes Andersson. 

Totalt i koncernen har de idag, inklusive utländska sajter, cirka 28 000 betalande användare. Tittar man på de redaktionella sajterna i Sverige ligger man idag på 7 000 heldigitala användare. 

– Vi stod på noll för två och ett halvt år sedan, berättar Hannes Andersson. 

Vad är prenumerant-målet för den nya idrottspolitiksajten?
– Det är inte en produkt som kommer ha 10 000 prenumeranter, men kan vi passera tusen om något år så vore vi nöjda.

Läs mer: Erövrar sporten en gren i taget

Fler avsnitt
Fler videos