Gå direkt till textinnehållet

Efter annonsras: Egmont stoppar utgivning av branschtidning

Utgivningen av tidningen Sportfack pausas av ägaren Egmont efter att annonsaffären rasat. Avtalet med chefredaktören, som jobbat som frilans, har sagts upp. 

För ett år sedan gick tidningen Sportfack, som riktar sig till sportbutiker, över från prenumerationsmodell till att bli en gratistidning som distribuerades till alla sportbutiker i Sverige. Syftet var att locka fler annonsörer. Men annonsraset som drabbade hela branschen gör att affären inte längre är hållbar och nu stoppas utgivningen.

– Sportbutiksbranschen går på knäna, säger Nicolas Jändel, förlagschef hos Egmont och ansvarig utgivare för Sportfack om varför annonsintäkterna rasat för tidningen. 

Det sista numret har skickats till tryck och sajten ska drivas till årsskiftet. 

– Det är vad vi sagt nu, därefter ska vi se vad vi ska göra med tidningen och vad Sportfack ska vara framöver, säger Nicolas Jändel. 

Enligt Nicolas Jändel har vissa aktörer visat intresse för att samarbeta med tidningen sedan beslutet om att pausa utgivningen togs. 

– Vi kommer att inleda dialog med dem nu. Men det är för tidigt för att säga något om det, vi får se vart det tar vägen, säger han.

Det kommer inte att bli något varsel, då tidningen görs av frilansare. Chefredaktören Jesper Johanssons kontrakt har dock sagts upp. 

I princip hela Egmont använder sig av samma modell som Sportfack, med helt frilansbaserade redaktioner. Enligt Nicolas Jändel är det ingen annan titel hos Egmont som kommer pausas i nuläget. 

Sportfack grundades 1994, och köptes tio år senare av Egmont. 

Fler avsnitt
Fler videos