DNs journalistklubb:Oacceptabelt att PR-man skrev ledare i tidningen
Det har varit starka reaktioner bland medarbetare på Dagens Nyheter sedan det kommit fram att en reklamman hjälpt till att författa redaktionellt material.
Det har varit starka reaktioner bland medarbetare på Dagens Nyheter sedan det kommit fram att en reklamman hjälpt till att författa redaktionellt material.
Den 2 januari i år hade DN en ledare som skrivits under av fyra chefer på redaktionen, bland annat chefredaktören Joachim Berner. Ledaren var en slags publicistisk målförklaring. Tidningen Vision avslöjade att copywritern Carl Lewenhaupt hade stått för en del av formuleringarna i ledaren.
– Det är fullständigt oacceptabelt att en reklambyrå anlitas för att skriva redaktionellt material, anser Mats J Larsson, chef för DNs ekonomiredaktion.
Under ett redaktionsmöte på tidningen ska Joachim Berner ha uppgett att de fyra cheferna inte kunde enas om ett gemensamt måldokument och att man därför anlitade en utomstående skribent för att få till en text som alla kunde acceptera.
I ett svar till Journalisten hänvisar Joachim Berner till en artikel i DN där han säger att bara en mindre del av den slutgiltiga texten härrör från Carl Lewenhaupt. Enligt DN-artikeln tycker Berner i efterhand att det var fel att anlita en extern skribent.
Dagens Nyheters journalistklubb skriver i ett uttalande att man aldrig kan acceptera att utomstående reklammakare kopplas in i det publicistiska arbetet. “Det får inte råda minsta tvivel om att rågången mellan det journalistiska uppdraget och den kommersiella verksamheten upprätthålls”, anser klubben.
sw@sjf.se