Gå direkt till textinnehållet

”Det handlar om att känna empati”

Namn Malin Speace Ålder 26 år Yrke Projektkoordinator på gatutidningen Situation Sthlm Bor Lägenhet på Östermalm i Stockholm Familj Pojkvän Yrkesbakgrund Kom igen om tio år då jag fått ihop en bra meritförteckning Drivkraft Förändra och förbättra.

Namn Malin Speace Ålder 26 år Yrke Projektkoordinator på gatutidningen Situation Sthlm Bor Lägenhet på Östermalm i Stockholm Familj Pojkvän Yrkesbakgrund Kom igen om tio år då jag fått ihop en bra meritförteckning Drivkraft Förändra och förbättra.

Det är inte lätt att få ur Malin Speace något personligt. Inte för att hon är förtegen om sig själv; hon svarar vänligt och väluppfostrat på alla frågor.

Men det märks att det kollektiva arbetet med Situation Sthlm, gatutidningen för hemlösa, är viktigare för henne än hennes egen person. Hon säger oftare vi än jag när hon pratar.

I tidningens lokaler på Roslagsgatan pågår full aktivitet när jag kommer dit. Det är trångt och folk ilar fram och tillbaka. Ett nytt nummer har just kommit ut och vid bordet där vi sitter och pratar pågår samtidigt adressering av tidningar till prenumeranterna.

Till rummet närmast ytterdörren kommer en strid ström av gatuförsäljare för att köpa buntar med tidningar som de ska sälja ute på stan. Längst inne i den före detta målarbutiken ligger redaktionen. Där är så trångt att man nästan får klättra över skrivborden för att ta sig in. Alla längtar till de nya, större lokaler på Döbelsgatan som de snart ska flytta till.

För sex år sedan jobbade Malin Speace på Arcive Films. Men hon hade tröttnat på rutinjobbet att söka i arkivet efter filmsekvenser som skulle användas i spel- eller reklamfilm.

”Det är skillnad på att bygga upp en distributionskedja som består av hemlösa och att sälja tidningen genom Tidsam.”

När hon läste om The Big Issue, gatutidningen för hemlösa i Storbritannien fick hon idén att starta en liknande tidning i Stockholm. The Big Issue, som grundades 1991 av en hemlös journalist i London, har i dag en upplaga på 271 000 exemplar.

Situation Sthlm har långt kvar till The Big Issues storlek. Enligt Tidningsstatistiks siffror hade Situation Sthlm en upplaga på 15 000 exemplar 1998. Men Malin Speace tror att den kan stiga till mellan 20 000 och 27 000 exemplar i år.

De hemlösa står för den största delen av försäljningen. Det finns också möjlighet för företag att köpa stödprenumerationer för 4 500 kronor om året och för privatpersoner att prenumerera om det inte går att få tag i tidningen på annat sätt.

Malin hade ingen tidigare erfarenhet av socialt arbete när hon drog igång tidningen. Och hon var inte hemlös.

På frågan om var engagemanget för de hemlösa kommer från säger hon att det beror på den uppsättning grundvärderingar hon fått med sig genom livet, genom föräldrar och andra.

– Det handlar om att ha en sund människosyn och att känna empati med andra människor. Att vilja förändra och förbättra och stödja det samhälle du själv vill se. Jag är lyckligt lottad som får jobba med det här varje dag.

Någon kunskap om tidningsproduktion hade hon inte heller.

– Jag fattade aldrig vilket stort projekt det var. Efter gymnasiet hade jag jobbat en tid som allt i allo på den första, lokala versionen av TV-programmet Bingolotto i Göteborg innan jag kom till Arcive Films. Det var inte mycket att visa upp som meritförteckning.

Första året gick åt till att jaga sponsorer för att finansiera de första numren. Ingen lätt uppgift precis. De hemlösa var inte lika synliga ute i samhället som i dag. Skepsisen mot projektet var stor.

Det redaktionella arbetet gick också knackigt. De första åren var utgivningen oregelbunden och kvaliteten var inte vad den borde vara. Det vimlade av korrekturfel och konstiga omkastningar i texterna. Att övertyga annonsörer om att annonsera i produkten krävde sin kvinna.

Arbetet skedde ideellt. Många entusiastiska skribenter dök upp men försvann lika fort när det inte var kul längre. Kvar var en liten tapper skara; förutom Malin var det Martin Kindgren, som i dag är ansvarig utgivare. Så småningom dök också nuvarande chefredaktören Ulf Stolt upp.

– Även om jag tog på mig utgivaransvaret i början har jag aldrig varit drivande i det journalistiska arbetet. Utan Martin och Ulf skulle det aldrig gått att göra tidningen.

Malin Speace står som projektkoordinator och internationell samordnare i redaktionsrutan. En av hennes viktigaste uppgifter är fortfarande att ragga fram pengar till den fortsatta utgivningen.

Hon har lärt sig mycket under åren och erkänner villigt att hon fattat många tokiga beslut och att hon gjorde många dåliga avtal i början. Men hon har lärt av misstagen.

– Ibland har jag varit allt annat än en bra koordinator. Men när jag däckat ihop har andra fått ta vid. Vi har alltid hittat lösningar på problemen.

– I början hade vi för dåliga kunskaper och blev lätt utspelade. Våra gatuförsäljare testade gränserna och blåste oss då och då. Ibland var det tungt, men jag var tvungen att ta mitt ansvar och ro projektet i land.

En vanlig missuppfattning om tidningen är att de hemlösa producerar den. Det har aldrig varit meningen, även om de har en egen avdelning i varje nummer, I gatuplanet.

Däremot bygger hela distributionskedjan på villiga gatuförsäljare. De första raggades upp genom lappar på stan och genom kontakter med härbärgen. I dag sköter djungeltelegrafen rekryteringen av försäljarna, som nu är omkring 200 personer.

– Genom att sälja tidningen får de en identitet som försäljare istället för som hemlösa. Det hjälper dem att komma igång att förändra sin tillvaro och det ger dem bättre självförtroende. Men det är skillnad på att bygga upp en distributionskedja som består av hemlösa och att sälja tidningen genom Tidsam.

– Liksom Tidsam värnar om sina, måste också vi ta hand om våra distributörer.

Malin erkänner att hon visst kan bli irriterad på försäljarna ibland.

– De kan ställa till det för sig så man inte fattar hur det har gått till. Men samtidigt är det positivt att de har sånt förtroende för oss att de faktiskt berättar för oss vad de gjort. Det är mer frustrerande när man vet att de är motiverade för att ta tag i sin situation och de inte får någon hjälp av samhället. Det kan vara rena Moment 22.

Idén med Situation Sthlm är att vara ett verktyg för att ge de hemlösa hjälp till självhjälp. Försäljarna köper tidningen för 15 kronor och säljer den för 30 kronor.

I dag har den ekonomiska förening som driver tidningen också dragit igång en social verksamhet, Hjälp till självhjälp. Två personer är anställda för att bistå försäljarna med att söka svar på olika juridiska frågor, kontakta myndigheter och hjälpa till med andra problem.

Det har blivit möjligt genom att projektet våren 1998 beviljades några års EU-pengar. Samtidigt fick också tidningen utvecklingsbidrag från Statens kulturråd.

– Just nu är vi inte dagligt ekonomiskt hotade. Vi har en stabil grund att stå på. För första gången kommer vi att klara målet att ge ut tidningen med elva nummer per år.

Malin Speace säger att det bästa vore om det inte fanns några hemlösa så att Situation Sthlm inte behövdes. Men dit är det långt. Även om tidningen har fler annonsörer i dag så kan det ibland gå trögt att hitta sponsorer.

– Många som skulle kunna sponsra tidningen känner inte till den. De rör sig sällan ute på stan och i tunnelbanan.

– De åker bil till och från jobbet och har sitt sociala nätverk kring hemmet och familjen.

Redaktionen är dock övertygad om att gatuförsäljarna hjälpt till att ge hemlösheten ett ansikte och betytt mycket för att uppmärksamma problemen i medierna.

Fler avsnitt
Fler videos