Därför växer Dagens ETC så att det knakar
Det senaste året har Dagens ETC ökat prenumerationerna med 40 procent, blivit synligare och levererat flera stora avslöjanden. I samband med att tidningen lanserar en ny klimatsajt för barn fick Journalisten ett snack med chefredaktören Andreas Gustavsson om bland annat upplagan – och frilansarvodena.
För ett år sedan genomförde Dagens ETC en stor crowdfundingkampanj. Det blev startskottet för en kraftig tillväxt av prenumeranter och en satsning på mer grävande journalistik och mer kulturjournalistik.
För ett år sedan hade tidningen cirka 9 000 prenumeranter. I morse gick tidningen ut till 12 604 prenumeranter – en ökning med 40 procent på ett år. 70 procent har en digital prenumeration.
I morse lanserades också tidningens nya klimatsajt för barn, Rädda planeten, som finansierats dels genom ett mediestöd, dels genom crowdfunding.
– Nu är vi igång tack varje ett fantastiskt arbete av bland andra redaktör Aleksandra Pogorzelska, filmare Emanuel Hendal och projektledare Signé Liden, säger Dagens ETCs chefredaktör Andreas Gustavsson.
Sajten är gratis och målgruppen är 8-12 år. Idén är att ge barnen tolkningsföreträde i klimatfrågan och låta politiker svara på barns frågor. Sajten är inte ”politiserad”, menar Andreas Gustavsson, men utgår från att vetenskapen har rätt: att det finns en klimatkris.
”Att vara ’det politiska alternativet’ bär bara så långt.”
Det senaste året har Dagens ETC blivit synligare, bland annat genom marknadsföringen av tidningens journalistik. Men det är inte kosmetik: tidningen har gjort många stora avslöjanden av en sort som var sällsynta under tidningens första fem år som dagstidning. Det som fått störst genomslag i andra medier var granskningen av sexuella trakasserier på Operakällaren.
– Det är satsningen på journalistiken som gör att vi får fler prenumeranter. Det är tveklöst så. Det är en väldigt skön insikt, samtidigt som det är pressande att ständigt leverera kvalitativ journalistik till en så stor helt ny läsekrets. Men det är förstås bra. Journalistiken uppvärderas nu, och det ser ju likadant ut på andra tidningar, säger Andreas Gustavsson.
Dagens ETCs slogan är ”en röd tidning för en grönare värld” och tidningen har uppfattats som politiserad, även på nyhetsplats. Det redaktionella urvalet skiljer sig också från många andra dagstidningar, och opinionsmaterialet är omfattande på tidningens sajt. Just nu genomförs en crowdfundad granskning av det konservativa regeringsalternativet under vinjetten ”Blåbrun granskning”
Men Dagens ETC har det senaste året tonat ned den politiska stämpeln, och satsningen som gett rekordökning i antalet prenumerationer har rört kulturjournalistik, nyhetsjournalistik och kanske framför allt den grävande journalistiken.
– Att vara ”det politiska alternativet” bär bara så långt. Vi lägger mycket mer tid och kraft på nyhetsjournalistiken än för ett år sedan. Det är en stor kvalitetshöjning, konstaterar Andreas Gustavsson.
De ökade intäkterna har gjort det möjligt att anställa fler journalister, och inrätta nya tjänster, bland annat en kulturredaktör. Och fler anställningar väntar.
– Vi kommer att starta en ekonomiredaktion i höst och rekrytera en ekonomiredaktör, säger Andreas Gustavsson.
Samtidigt som Dagens ETC växer så att det knakar, finns det kritik mot hur tidningen hanterat sina frilansjournalister. De första åren fick många frilansar inte betalt i tid, men det är ”historia nu”, enligt Gustavsson:
– Det var väldigt beklagligt men vi har kommit till rätta med det.
Men ni får fortfarande kritik från frilansar för att era arvoden är låga. Är era arvoden låga tycker du?
– Våra arvoden är inte låga, generellt. Men för vissa typer av material som kräver stora arbetsinsatser och resor ligger arvodena för lågt, och det behöver vi justera. Journalistförbundet har bjudit in oss till en dialog, och vi håller internt på att se över hur vi beräknar arvodena.