Dagen ska spara på frilans och webb
Tidningen Dagen ser över sitt engagemang på webben, inför vikariestopp och ska minska frilanskostnaderna. Företaget kommer att gå med ett par miljoner i förlust i år, uppger tidningschefen Daniel Grahn.
Tredagarstidningen Dagen påbörjade en översyn av kostnaderna före sommaren. Nu lanserar man ett sparpaket om cirka en miljon kronor. Bland annat ska tre tjänster bort inom annons och kundtjänst. Redaktionen kommer också att påverkas.
– Vi ska se till att minska kostnaderna för frilansmaterialet och göra mer själva, säger Daniel Grahn, ansvarig utgivare och vd.
Dagen har satsat mycket på webb, bloggar, och sociala medier. Det kan komma att ändras.
– Vi ska se över vårt engagemang på webben, och ska försöka klara mer själva. Vi sliter med intäkterna på de här områdena. Det kostar en del att ligga i framkant, säger Daniel Grahn.
Man ska också se över e-prenumerationerna.
– Vi har haft ett erbjudande till läsare att köpa e-tidningen tre dagar i veckan och få papperstidningen den fjärde dagen. Det verkar som att läsandet av e-tidningen är för litet, folk glömmer bort den, och då måste vi fundera på hur vi ska fortsätta, säger Daniel Grahn.
Dessutom införs ett principiellt vikariestopp, förutom i produktionskritiska lägen.
– Vi förlorade en miljon kronor i presstöd i år. Prenumerationerna ser hyfsade ut men vi har haft svårt med annonsintäkterna. Hur vi än gör kommer vi inte undan en förlust på ett par miljoner kronor i år, säger Daniel Grahn till Journalisten.