Gå direkt till textinnehållet

Chavez var inte Chavez

Den spanska tidningen El Pais trodde att man satt på riktigt spektakulära bilder på Venezuelas president från sjuksängen. Chavez har inte setts till sedan början av december då han skulle flygas till Cuba för operation mot cancer. Men mannen på bilden var fel person.

Tidningen, som har en upplaga på 340 000 exemplar, fick stoppa den tryckta torsdagsupplagan när felet uppenbarades. Bilden uppges föreställa en intuberad man på ett sjukhus, och ska vara hämtad från en youtube-video. El Pais uppger dock att de har köpt bilden från en nyhetsbyrå, skriver Aftonbladet.

Ett okänt antal tidningar hann dock gå ut till prenumeranter och bilden låg på tidningens hemsida i en halvtimme innan den togs bort. Nu går El Pais ut och ber om ursäkt. Men flera politiker i Venezuela vill stämma tidningen.

Fler avsnitt
Fler videos